La UPF-BSM, reconeguda com a "escola transformadora" per tercer any consecutiu

15 Junio - 2023
Positive Impact Rating (PIR)

La UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) ha estat reconeguda per tercer any consecutiu com a "escola transformadora", una de les categories que atorga el Positive Impact Rating (PIR), una classificació internacional liderada per l'opinió dels mateixos estudiants sobre el compromís en sostenibilitat de les principals escoles de negocis del món.

L'anunci oficial dels resultats ha tingut lloc la pasada tarda durant l'UN PRME Global Fòrum (Nova York). En el marc de l'esdeveniment, titulat "Accelerating the societal impact of business school" ("Accelerar l'impacte social de les escoles de negocis"), el professor Thomas Dyllick, de la Positive Impact Rating Association, i Lauriane Dietrichs, vicepresidenta de oikos International, han analitzat els nivells d'impacte social de 69 escoles de negocis de 25 països diferents.

El resultat de la quarta edició posiciona a la UPF-BSM entre les institucions d'educació superior a escala mundial que mostren una cultura enfocada a l'impacte positiu en la societat, integrada en el seu model de governança, els seus sistemes i la seva pròpia cultura, amb resultats visibles en diverses dimensions d'alt impacte.

En aquest sentit, José M. Martínez-Sierra, Director General de la UPF-BSM, sosté que “la UPF-BSM ha demostrat avançar pel bon camí, impulsant iniciatives internes i externes que tenen la sostenibilitat com a eix vertebrador”. L'escola inclou en el seu portafolis programes com el Master of Science in Sustainability Management o el nou Master Supply Chain Management, Tecnologia i Sostenibilitat, que ofereixen les claus per a posar la sostenibilitat en el focus principal de tota estratègia empresarial o institucional.

Aquest prestigiós reconeixement també és el resultat d'iniciatives acadèmiques i institucionals innovadores, com els centres internacionals d'excel·lència en recerca. Destaquen la Càtedra Agbar d'Estudis Internacionals en Comunicació Institucional per al Desenvolupament i Creixement Sostenible, la Càtedra Internacional en Finances Sostenibles amb Triodos Bank, la Càtedra Habitatge Digne i Sostenible amb la Fundació Metropolitan House, la Càtedra Mercadona d'Economia Circular i la Càtedra Vallformosa Foundation de Transformació Territorial Estratègica per al Benestar Comunitari. També de l'Observatori de Sostenibilitat, que es dedica a l'estudi, la reflexió i la transferència de coneixement en el camp de la sostenibilitat del sector empresarial.

La doctora en Informàtica i Vicedegana d'Impacte Social i Innovació Acadèmica de la UPF-BSM, Ana Freire, aposta per “continuar desenvolupant aquest tipus d'iniciatives per a garantir que les nostres aules no només eduquin, sinó que també inspirin i empoderin als estudiants a ser agents de canvi positiu en un món que necessita solucions sostenibles”.

Tot això està alineat amb el projecte Benestar Planetari de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que té com a objectiu principal contribuir al coneixement i la comprensió del conjunt de problemes complexos, interrelacionats i sistèmics que afronta el benestar humà, animal i del planeta, com a ecosistema global, i a la identificació de solucions integradores, innovadores i interdisciplinàries.

El Positive Impact Rating, una palanca de canvi

El Positive Impact Rating (PIR) ha experimentat un notable augment en la participació dels estudiants, amb un increment del 58% en el nombre de respostes, passant de 8.141 a 12.836. Per quart any consecutiu, estudiants de tot el món han avaluat l'impacte positiu percebut de les seves escoles, que va més enllà de la contribució econòmica i empresarial. Aquest ràting busca ser una palanca de canvi, fomentant la transformació del mercat de l'educació superior i de les mateixes escoles de negocis, en donar veu als principals protagonistes: els alumnes i les alumnes.

Igual que en les anteriors edicions, les escoles participants s'han classificat i agrupat en cinc nivells, tres dels quals s'han inclòs finalment en l'informe:

• Nivell 5 (escoles pioneres), que inclou 7 escoles amb una puntuació mitjana de 9,2. Sis d'elles es troben a Àsia i una a Sud-Amèrica.
  • Nivell 4 (escoles transformadores), en el qual es troben 39 escoles amb una puntuació mitjana de 7,8. Aquí les escoles europees són majoria, amb 21 escoles (entre elles, la UPF-BSM), seguides per 10 escoles d'Amèrica del Nord, 3 d'Àfrica, 2 d'Amèrica Central, 2 d'Àsia, i 1 d'Austràlia.
  • Nivell 3 (escoles en progrés), compost per 23 escoles amb una puntuació mitjana de 6,8. D'elles, 18 escoles es troben a Europa, 3 a Amèrica del Nord i 2 a Àsia.

En relació amb els resultats de la seva última edició, Urs Jäger, membre del PIR Advisory Board, ha declarat: "Un dels elements més prometedors del PIR és que les escoles d'economies en vies de desenvolupament presenten resultats significativament millors que les escoles de les economies desenvolupades. Això reforça el debat sobre les escoles de negoci en l'hemisferi Sud i la seva contribució a un desenvolupament sostenible".