'Glook podria revolucionar el mercat editorial actual'

13 Noviembre - 2019

Autora: Laia Pérez
Màster en Edició

Premi Extraordinari al Millor Projecte Anual del Màster en Edició 2019

Premi UPF Barcelona School of Management a 'Millor Iniciativa Empresarial Innovadora' 2019

El propòsit

Oferir als editors independents i petits segells editorials una xarxa de contactes internacional que, a mode d'scouts literaris ocasionals, els ofereixin informació sobre autors, llibres, tendències que poden ser interessants per a un editor. Es pretén així facilitar l'accés a la informació sobre la indústria del llibre entre països i trencar l'actual situació d'exclusivitat', a la qual només arriben les editorials mitjanes o els gegants editorials.

El projecte

Els scouts són, juntament amb els agents, els caçatalents de la literatura. Però només les grans editorials poden permetre's contractar un scout literari a dos, tres o quatre països per rebre informació sobre tendències, novetats o joves promeses literàries. No obstant això, aquesta informació és essencial per a l'editor a l'hora d'encertar i no deixar passar un bon llibre. Quin serà el proper best-seller mundial? L'autor més venut? Les temàtiques? Els joves talents?
Per tal de fer més accessible aquesta informació i democratitzar el coneixement sobre actualitat i tendències literàries a nivell mundial entre els editors independents i petits segells editorials, el meu projecte planteja crear una plataforma en línia o xarxa social (Glook) on traductors, correctors, crítics, periodistes, estudiants de literatura o edició, aficionats a la lectura es convertirien en escoltes ocasionals i proporcionen als editors informació sobre notícies, llistats de llibres més venuts, insights i informes literaris per encàrrec.

En aquest cas l'editor no ha de contractar un scout sinó que només paga per l'informe que li interessa segmentant per temes, país, novetats, etc. D'altra banda, la plataforma ofereix una nova font d'ingressos i un servei a perfils que, per la seva feina o afició, estan al dia de les tendències, autors, llibres i originals, fins i tot si aquest encara no s'ha publicat.

Valor i impacte

Actualment no hi ha cap empresa al mercat que ofereixi els mateixos serveis que planteja el meu projecte. És per tant un nínxol de mercat i seria una eina útil per a molts editors de tot el món. Segons dades de The Global Publishing Industry de 2016, hi ha un mercat potencial de 42.917 editors en només 18 països, entre els quals estarien Alemanya amb 14.000, França amb 8.000, Rússia amb 5.800, Regne Unit amb 2.255 o Espanya amb 3.026, entre d'altres. Aquesta plataforma digital permetria donar servei a molts editors que ara per ara no tenen possibilitat d'accés ràpid i fiable a les novetats editorials mitjançant un model de negoci basat en l'economia col·laborativa, cada vegada més en auge. El seu impacte en la societat és doble ja que obre una oportunitat d'ocupació a professionals autònoms que poden obtenir ingressos amb flexibilitat i autonomia i, alhora, es pretén democratitzar l'accés al coneixement editorial internacional, ara per ara acotat a les editorials mitjanes i els grans grups editorials.

El meu procés personal

Em vaig inscriure al màster perquè ja comptava amb una mica de formació sobre el sector i perquè m'interessava treballar en el món editorial. El màster en edició m'ha donat l'oportunitat de conèixer de prop i de la mà dels grans professionals del sector tots els processos de la cadena de el llibre. Això m'ha donat una mirada més transversal i holística de la indústria i m'ha permès conèixer tots els actors que intervenen en la producció del llibre. A més, el repte de pensar, definir i haver de treballar un projecte tan profund com el que t'exigeix el màster t'ajuda a prendre consciència de les necessitats i processos del propi aprenentatge. Estic molt satisfeta del que he après, dels contactes establerts i de reconèixer que sóc capaç de plantejar una proposta de negoci innovadora.

Properes passes

De moment, estic satisfeta perquè treballo en el sector com a scout literària i també en una llibreria. Però m'encantaria poder posar en marxa Glook. Sé que requereix d'una inversió inicial que jo no puc assumir però sí que m'agradaria que arribés a oïdes d'algun inversor i poder implementar i fer realitat la meva idea. El temps ho dirà.

N'han dit

'És un projecte original, pensat, dissenyat, estructurat i amb un pla de viabilitat econòmic que sorprèn que encara no estigui en el mercat. Una clara oportunitat de negoci al voltant de les xarxes socials i en un sector, el dels scouts literaris, on encara hi ha molt per desenvolupar'
Javier Aparicio Maydeu. Director de l'Màster en Edició

'Estem molt sorpresos i orgullosos del talent que mostren els estudiants de la UPF i de l'aportació a l'emprenedoria editorial forjada pel Màster en Edició'
Cristina Moran. Advocada de CEDRO.

Dades tècniques