Democràcia digital i dret a la informació: les claus amb les que Simona Levi tanca la porta a les fakenews

23 Julio - 2019

La Simona Levi, directora del Postgrau en Tecnopolítica i Drets a l'Era Digital de la UPF Barcelona School of Management, intenta fer un món més just i més equitatiu. Així ho va mostrar al programa El Divan, de la mà de la periodista Sílvia Cóppulo. Gran defensora de la democràcia digital i de la cultura lliure, Levi ha aconseguit condemnar a pesos pesats de la societat actual i, fins i tot, portar-los a la presó.

15MpaRato va ser el moviment impulsat per Simona Levi amb el que va posar a Rodrigo Rato entre reixes. Amb aquesta trajectòria no és d'estranyar doncs que, l'any 2018, la revista Rolling Stones considerés a Levi com una de les persones que modelen el món.

Una de les seves etapes més rellevants va començar fa uns anys, quan la professora de la UPF Barcelona School of Management va començar a investigar sobre el perquè del rescat als bancs. Levi va descobrir que Rodrigo Rato, exministre d'economia i director de Bankia era el quid de la qüestió. Per una banda, el banc que dirigia era el que més deute havia generat, i per tant el motiu principal per dur a terme aquell urgent rescat i, per altra, va ser uns dels precursors de les, ja de sobre conegudes, "targetes black". Amb aquell sistema de corrupció i una trama quasi perfecte Rato i els seus assessors van estafar al voltant de 300.000 persones.

L'activista és, a més, una de les impulsores de la plataforma Xnet que, recetment, ha publicat l'informe #FakeYou: Fake news y desinformación: monopolios de la manipulación informativa'. Es tracta d'un document elaborat en el marc d'una col·laboració entre la pròpia plataforma, els estudiants del Postgrau en Tecnopolítica i Drets a l'Era Digital de la UPF Barcelona School of Management i la Wainwright Reform Trust, organització britànica en defensa de la llibertat i la democràcia. L'informe #FakeYou identifica, com a grans productors i viralitzadors de fake news i desinformació, als governs, els partits polítics, els mass media i les corporacions de gran abast.

Tot aquest coneixement és el que intenta transmetre Levi en el contingut del programa de la UPF Barcelona School of Management, que ja s'ha convertit en tot un referent del sector.

L'habitatge, una qüestió que ja està sobre la taula

Pel que fa al problema de l'habitatge que actualment està vivint Barcelona, l'experta afirma que és un tema que l'interpel·la molt i que, per aquest motiu, està preparant una proposta per regularitzar la situació actual dels lloguers a la ciutat. En les seves paraules, és una qüestió delicada donat que "hi ha un problema de simetria, perquè si posem límit al preu dels lloguers, estem penalitzant a la classe mitjana". Afirma que el problema no és la persona que lloga un o dos habitatges, sino la persona que lloga o compra 100 o 1.000 habitatges. Creu que es tracta d'un problema de polítiques. "No podem aplicar les mateixes regles per a qui té 1 o 2 pisos que per aquell que en té centenars".

L'objectiu principal de Simona Levi doncs, és defensar una societat civil activa que aprengui a lluitar pels seus drets. Per això vol impulsar la figura dels alertadors i de la demanda col·lectiva, fent que la gent s'organitzi i comenci a denunciar injustícies. És per això que, ara mateix, des de la plataforma Xnet, estan treballant en dos temes: fakenews i desinformació. Levi afirma que "Europa intenta reduir la nostra llibertat d'expressió amb l'excusa de les #fakenews".

D'aquesta manera, junt amb l'Oficina de Drets Polítics i Socials de la Generalitat, Simona Levi i Xnet estan treballant en una proposta, a nivell estatal i europeu, per a evitar que les grans corporacions, mitjans de comunicació o partits polítics 'continuïn mentint, i enganyant a la societat civil, sense cap tipus de sanció'.

Com a dada curiosa, Levi s'autoproclama Artivista ja que, segons ella, "art i activisme són les paraules que em defineixen". Artesana de les arts escèniques, afirma que el que l'interessa "és transformar la situació. Per això faig el que cal fer a cada moment". En aquesta línia Simona Levi va ser impulsora, fins i tot, d'una obra de teatre els textos de la qual s'havien creat en base als correus electrònics de Blesa. "Probablement la persona que ens va enviar els correus de Blesa ho va fer perquè va veure que érem persones serioses i que, realment, podíem treure la veritat a la llum".

Podeu veure el programa sencer aquí.