Condol per la mort de la cineasta Renate Costa, exalumna del Màster en Documental de Creació

29 Junio - 2020

La cineasta paraguaiana Renate Costa ha mort a Paris als 39 anys, on es trobava seguint un tractament mèdic contra el càncer. Costa va viure 5 anys a Barcelona (Espanya), on va cursar el Màster en Documental de Creació de la UPF Barcelona School of Management. El film documental que va desenvolupar al Màster, Cuchillo de Palo (2010), està inspirat en la vida del seu oncle i la persecució als homosexuals durant la dictadura de Stroessner. El film, de producció catalana, es va estrenar a la Berlinale amb una gran acollida crítica, i va esdevenir una obra de referència de com a través d'una història familiar es podia establir la denúncia política d'una dictadura. Fa un any, la cineasta Mercedes Álvarez recordava així la primera visió del film: 'Recuerdo la emoción con la que asistimos junto a Marta Andreu a un primer montaje de "Cuchillo de palo" en el aula del Máster. Impresionada por la verdad, la honestidad y el coraje de la película en la que Renate Costa ventilaba asuntos de familia y deudas con la terrible dictadura de su país, Paraguay, a través de la investigación de la muerte de su tío homosexual. No solo rendía homenaje o se redimía la memoria de un familiar sino también la dolorosa memoria de una época y de un país con escasa cinematografía.' Després de l'estrena a la Berlinale, Cuchillo de palo va rebre més de 15 premis internacionals. A més d'aquesta pel·lícula, altres de les seves produccions més reconegudes són Resistente (2012), Cándido López (2005), Olga (2017), entre d'altres.

La mort de Renate Costa ha commocionat al sector del documental i especialment a tots els que van treballar i col.laborar amb ella en els diferents moments de la seva carrera cinematogràfica. No només va fer emergir la cinematografa de Paraguai al món, sinó que ho va fer a través d'un film fonamental que és referent per a tantes altres cineastes que s'han inspirat en la seva manera d'afrontar la recuperació política de la memòria personal.

Diàleg amb la directora, Renate Costa, a Casa América (01/06/2011)