Els canvis en els serveis de farmàcia que han arribat per quedar-se

30 Noviembre - 2020

Farmaceutico hospital

Els serveis de farmàcia patiran canvis estructurals o simples adaptacions a la nova realitat accelerada per la Covid-19? El segon webinar de la tercera edició Trobada d'Experts en Gestió Sanitària i Economia de la Salut ha posat el focus en el futur dels serveis de farmàcia hospitalària.

En la trobada digital, moderada per José María López Alemany, hi van participar la Dra. Olga Delgado, cap del servei de Farmàcia de l'HU Son Espases i presidenta de la SEFH; el Dr. Andrés Navarro, de l'HGU d'Elx i el Dr. Mario García, de l'Hospital Universitari de Fuenlabrada.

La digitalització i l'ús intensiu de tecnologia han permès durant la pandèmia introduir noves formes d'assistència no només en alguns processos d'atenció en remot, sinó fins i tot amb un col·lectiu ignorat quan parlem de prestació ambulatòria com els pacients interns. De fet, els primers a adaptar-se als nous canals de relació amb els professionals farmacèutics han sigut els pacients mateixos. S'estan produint canvis en l'àmbit organitzatiu i de redistribució de tasques, i el paper de les eines de machine learning i business intelligence permetran millorar en logística i gestió del medicament.

La digitalització ha permès durant la pandèmia introduir alguns processos d'atenció en remot, fins i tot amb un col·lectiu ignorat quan parlem de prestació ambulatòria: els pacients interns

Es van mencionar diverses iniciatives disruptives que s'estan realitzant de manera agregada i col·laborativa entre serveis de farmàcia a Espanya i que podran ser transformadores. El Dr. Mario García va destacar un projecte de col·laboració entre diverses especialitats per consolidar diferents bases de dades que ha donat peu al projecte Fuenvovid, amb un registre de 5.000 pacients i orientat a resultats en salut. El Dr. Andrés Navarro va citar el projecte Mapex de la SEFH. I, per la seva banda, la presidenta de SEFH, la Dra. Olga Delgado va mencionar tres iniciatives: (1) el projecte de formació col·laborativa i continuada dirigit per la Dra. Dolors Soy; (2) les apps de seguiment i acompanyament de pacients que aviat estaran disponibles en tots els centres, i (3) un projecte que veurà la llum pròximament de col·laboració amb la farmàcia comunitària per millorar el seguiment dels pacients en àrees específiques.

Sembla clar que el paper dels farmacèutics d'hospitals està evolucionant cap a la generalització de la seva integració amb equips clínics. Per això, fins i tot en les àrees en les quals ja s'està produint com ara les cures intensives, l'oncologia, les urgències i els processos infecciosos, van apuntar la necessitat de potenciar el paper dels perfils més tècnics i detectar les tasques que van aportar més valor per millorar capacitats adaptant els perfils a la tipologia d'hospital.

Si bé la Covid-19 ha actuat com a catalitzador d'algunes tendències sobre l'evolució a curt i mitjà termini de la farmàcia hospitalària, els professionals van mostrar els seus dubtes respecte a si els canvis esdevinguts es consolidaran com a canvis estructurals o constitueixen simples adaptacions conjunturals que no tindran continuïtat després de la pandèmia.

Tres webinar i més de 200 assistents

La Trobada, organitzada per la UPF Barcelona School of Management amb la col·laboració d'Almirall, és un punt de trobada consolidat que aquest any compta amb més de 200 assistents, entre els quals hi ha farmacèutics d'hospital, gestors i decisors de la prestació farmacèutica del sistema de salut.

Les tres sessions de la Trobada organitzades per aquest any se centraran en l'impacte que està tenint la pandèmia sobre els serveis de farmàcia hospitalària

Aquest any la Trobada s'ha traslladat a un format completament online i els participants assistiran a tres sessions webinar especialitzades, un cop a la setmana, per debatre de forma participativa i basada en l'experiència sobre com els serveis de farmàcia hospitalària afronten nous reptes organitzatius a escala de la micro i meso gestió, així com sobre quines són les tendències en gestió macro de la política farmacèutica. Tot això amb la mirada posada en l'impacte que està tenint la pandèmia de Covid-19 sobre els serveis de farmàcia hospitalària.