La UPF Barcelona School of Management acull la tercera Triangular d’Universitats, una competició entre estudiants del Màster en Advocacia organitzat per l’ICAB

7 Mayo - 2021
Triangular d'Universitats

La UPF Barcelona School of Management ha acollit la tercera edició de la Triangular d'Universitats, una competició entre estudiants del Màster en Advocacia de la UAB, la UB i la UPF-BSM que s'organitza des del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona (ICAB).

Es tracta del que en anglès es coneix com a Moot court, una simulació de judicis on competeixen equips d'estudiants del màster de l'advocacia de les tres universitats organitzadores amb l'objectiu de posar de manifest la destresa dels seus alumnes com a futurs advocats i advocades.

Enguany aquesta edició, la tercera, s'ha celebrat el divendres 7 de maig l'edifici de l'escola i ha tingut un component especial de retrobament precisament perquè l'edició del 2020 es va haver d'anul·lar la competició a causa de la covid-19.

La triangular d'universitats l'han disputat sis equips de 12 persones; dos en representació de cada universitat participant en l'edició d'enguany. Aquests grups alhora estan especialitzats en dret penal o en dret civil.

Cada equip ha preparat tres judicis sobre dret penal i tres sobre dret civil. Els dos primers casos ja estaven preassignats i el tercer, que coincideix que és la final, l'han disputat els equips que han aconseguit una millor puntuació en les dues primeres rondes de judicis simulats.

En cada Moot court els alumnes assumeixen un rol (sigui el paper de demandat o demandant) davant d'un tribunal -que està format per un magistrat i un representant de cada universitat- i en la següent ronda han de dur a terme el paper contrari.

Els tres aspectes que han de valorar els magistrats que feien de jurat han estat l'estratègia processal, l'oralitat i la tècnica d'interrogació.

Les puntuacions sumades d'aquests tres aspectes han fet guanyador en l'especialitat de Civil a l'equip de la UAB per 24 punts, per 23 obtinguts per la UPF-BSM. I pel que fa a Penal, la UB ha obtingut 27 punts pels 26 aconseguits per la UPF-BSM.

Els magistrats i magistrades han fet una valoració molt positiva del nivell tècnic i de preparació de tots els equips i de la dificultat per prendre la decisió de qui havia de ser el guanyador.

La diputada responsable de formació i secretària de la junta provisional del Col·legi de l'Advocacia de Barcelona, Cristina Vallejo, ha destacat que "la formació és un pilar fonamental de la Corporació per això es promouen cursos i activitats eminentment pràctiques per a l'advocacia per tal que serveixin per millorar l'exercici diari de la professió, que es fonamenta en la defensa dels drets de les persones i que sovint condueix a què les controvèrsies entre les parts hagin de ser resoltes de manera inevitable als jutjats". Vallejo ha afegit "la Triangular d'Universitat és sens dubte una gran oportunitat per als i les estudiants que hi participen, ja que els permet conèixer com es desenvolupa un judici i alhora desafia els alumnes a mostrar els seus dots d'oratòria i d'estratègia argumental, el seu enginy i en definitiva els seus coneixements jurídics. Per això celebrem enguany molt especialment que s'hagi pogut tornar a disputar aquesta competició tan enriquidora per a tots els inscrits".

El director del Màster en Advocacia de la UPF-BSM, Ramon Ragués, valora que "la triangular permet als estudiants posar en pràctica els coneixements que han adquirit durant el curs de la manera més semblant possible als judicis reals. La simulació es basa en casos de veritat, la presideixen magistrats i s'hi practica prova -declaren testimonis-. El fet que sigui una competició permet aproximar-nos al màxim a l'escenari dels judicis reals, on també hi ha guanyadors i perdedors".