Transformant el futur del sector immobiliari cap a la sostenibilitat

4 Marzo - 2024
Mesa redonda expertos vivienda sostenible

La Càtedra d'Habitatge Digne i Sosteniblre de la UPF Barcelona School of Management, en col·laboració amb la Fundació Metropolitan House, ha presentat els resultats de l'estudi innovador titulat "Quadre de comandament integral sostenible per al sector immobiliari", elaborat per Ramon Bastida, director de la càtedra i per Pablo Verdugo, consultor d'empreses i investigador col·laborador.

Segons Bastida, l'objectiu de l'estudi era proposar dos models de quadre de comandament integral adaptats al sector immobiliari, centrant-se en identificar factors clau de sostenibilitat i desenvolupar una bateria d'indicadors per mesurar l'exercici en aquests aspectes.

En aquest sentit, s'ha destacat la importància dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides i la iniciativa de l'European Green Deal a la Unió Europea per impulsar la sostenibilitat a tots els sectors, inclòs l'immobiliari. Bastida ha assenyalat que aquest sector té un impacte significatiu a les emissions de gasos d'efecte hivernacle, el consum d'energia i aigua, les condicions laborals i la bretxa salarial, entre d'altres, i que cal adoptar mesures per complir els objectius establerts per la UE.

Durant la presentació dels resultats, ha emfatitzat la importància d'incorporar la sostenibilitat a l'estratègia empresarial i de tenir una visió a llarg termini, considerant que la vida útil d'un edifici és de més de 50 anys. A més, ha rebatut la idea que la sostenibilitat sigui costosa a llarg termini i ha assenyalat que els beneficis financers i ambientals compensen qualsevol inversió inicial.

Experts i empreses del sector immobiliari es reuneixen per discutir sobre la integració de pràctiques sostenibles

La taula rodona sobre sostenibilitat al sector immobiliari ha reunit experts i representants d'empreses destacades a la indústria. Sota la moderació d'Elena Busquets, directora de Via Empresa, el debat s'ha centrat en la integració de pràctiques sostenibles a la gestió diària i els reports empresarials.

Miriam Porres, directora de RSC i Compliment de Sorigué, ha destacat la filosofia arrelada a l'empresa familiar, enfocada a l'excel·lència i la responsabilitat cap al medi ambient i les persones. Ha ressaltat la importància de la consciència sobre l'impacte generat al planeta i la societat en treballar amb recursos naturals.

Per part seva, Juan Manuel Borrás, director d'operacions de Culmia, ha compartit casos pràctics d'integració de la sostenibilitat en els seus projectes, des de la creació de certificats de sostenibilitat interns fins a la construcció d'habitatges industrialitzats amb alts estàndards d'eficiència energètica.

Finalment, Ignasi Cubiña, director d'Estratègia i Sostenibilitat del Grup Construcia, ha ressaltat la necessitat d'un enfocament sistèmic per abordar la sostenibilitat al sector de la construcció. En aquest sentit, ha parlat sobre la importància de la circularitat i l'ús de materials reciclats, així com la necessitat de dades precises i regulacions clares per impulsar la transició cap a models econòmics més sostenibles.

El debat també ha abordat els desafiaments que enfronten les empreses, especialment les pimes, en el camí cap a la sostenibilitat. S'ha destacat la importància de col·laboracions i associacions al sector per compartir coneixements i millors pràctiques, així com la necessitat d'eines i dades precises per impulsar la presa de decisions informada.

Premis al millor Treball de Fi de Màster

Per finalitzar l'esdeveniment s'han lliurat els millors Treballs de Final de Màster relacionats amb l'àmbit de l'habitatge digne i sostenible. El primer premi ha estat per a Hugo López González, pel seu treball “Deco Living. The Sustainable Transition of an Artists's Coliving”. L'accèssit ha estat atorgat a “L'impacte econòmic de la sostenibilitat: Una aplicació al sector immobiliari d'oficines” de Vanessa Lastra, Fátima Villar i Marta Clavijo.

L'esdeveniment ha estat presidit pel director general de la UPF-BSM, José Manuel Martínez-Sierra i Rafael Angulo, president de la Fundació Metropolitan House.

Angulo ha assegurat que la sostenibilitat és una tendència permanent i ha alertat que els habitatges es venen principalment pel seu aspecte estètic, però l‟eficiència energètica és crucial. Per això, ha insistit que la rehabilitació d'habitatges és necessària per millorar-ne l'eficiència i que no es poden llogar sense considerar aquest aspecte.

Per la seva banda, José Manuel Martínez Sierra ha posat èmfasi en la importància d'abordar l'impacte de la sostenibilitat a les empreses del sector immobiliari a l'actual model empresarial, on els resultats econòmics ja no es poden separar del seu impacte ambiental. Alhora, ha subratllat la transcendència de la col·laboració contínua i el compromís amb la sostenibilitat de l'Escola. En aquest sentit, ha volgut ressaltar la importància de mantenir la col·laboració amb la Fundació Metropolitan House al llarg del temps, destacant-ne els valors compartits.

Accedeix al vídeo complet de l'acte.