Els estudiants surten de les aules a la Sustainability Week

3 Marzo - 2023
sustainability week

La Sustainability Week de la UPF Barcelona School of Management, emmarcada dins del pla d'activitats del Master of Science in Sustainability Management, no va ser una setmana qualsevol. Entre el 13 i el 17 de febrer els estudiants d'aquest programa, realitzat conjuntament amb l’ESCI-UPF, van sortir de les aules i van canviar les classes habituals per visites i xerrades diàries relacionades amb la sostenibilitat des de diferents perspectives.

L’objectiu d´aquesta iniciativa és que els estudiants coneguin la realitat del món de la sostenibilitat en diversos sectors d’activitat i en primera persona, amb la possibilitat de fer consultes i preguntes als diferents experts amb qui van tenir l’oportunitat d'intercanviar impressions.

La directora adjunta  del màster per part de l’ESCI-UPF i promotora de la iniciativa, Lela Mélon , explica que “ara més que mai, i especialment en el camp de la sostenibilitat, cal un enfocament equilibrat per comprendre els desafiaments i les solucions relacionades amb la sostenibilitat empresarial, i per això cal una comprensió intersectorial”.

Una experiència immersiva intersectorial

Això és exactament el que va oferir la Sustainability Week als estudiants de l'escola: una experiència immersiva intersectorial (turisme sostenible, comerç minorista, finances sostenibles, ecoetiquetatge, construcció sostenible, gestió de residus, etc.) amb reunions amb els professionals líders al camp i la possibilitat d'ampliar la xarxa de contactes. D'aquesta manera, els estudiants van poder posar en pràctica els coneixements abans d'abandonar el programa.

Les activitats van arrencar el dilluns 13 de febrer amb una visita al Centre de Tractament de Residus Municipals on els estudiants van poder observar de primera mà la planta de selecció d'envasos que tracta tots els residus d'envasos de l'AMB, així com la planta de tractament de residus voluminosos. El dia següent, dimarts 14, va ser el dia de visitar La Fageda, un projecte pioner ubicat a la Garrotxa on, amb la companyia d'Oriol Gol (director de Sostenibilitat ), Anna Monells (directora de l'Àrea Social) i Albert Riera (director de Relacions Institucionals) es van poder visitar la planta de producció de iogurts i melmelades, la granja de vaques, la depuradora i la incineradora de biomassa.

Després d'assistir dimecres a una xerrada sobre finances sostenibles i inversions amb impacte a càrrec de Pablo de Muller, membre fundador   de SUMA Capital, al campus de l’ESCI-UPF, dijous els estudiants van fer dues visites: en primer lloc, les instal·lacions de Mercadona a Barcelona, on el director d'Economia Circular de l'empresa, Antonio Romero, els va explicar com integra Mercadona la sostenibilitat i l'economia circular al negoci. Més tard, la segona visita va ser a Casa Yök, on la seva directora general  i fundadora Mari Marañís va presentar als estudiants el projecte Yök Casa i Cultura, un petit hotel sostenible en tots els aspectes, des del disseny fins a la totalitat dels serveis que ofereixen.

Finalment, divendres també hi va haver programa doble al campus de l’ESCI-UPF: en primer lloc, una xerrada de Justo Orgaz Domínguez , president de Green Building Council, que va analitzar l'estat actual i el futur del sector de la construcció per afrontar el repte del canvi climàtic i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Tot seguit, una nova xerrada a càrrec de Carina Hopper, cofundadora d'EDuC Label for Sustainability Education, sobre ecoetiquetes a sectors diversos i el procés per crear un sistema de certificació propi.

“Per als estudiants ha resultat ser una setmana molt completa i enriquidora on han tingut l'oportunitat de veure la realitat del que aprenen a les classes del màster”, va declarar la també directora adjunta  del màster per part de la UPF-BSM i promotora de la iniciativa, Erola Palau.

A més, “la retroalimentació dels estudiants ha estat encoratjadora per a les properes edicions”, va augurar Lela Mélon.