Reptes i oportunitats post COVID-19 per a emprenedors

Directora de l'Executive MBA de la UPF-BSM
Andrei Boar
Professor de la UPF-BSM

En situacions habituals, només 1 de cada 10 start-ups aconsegueix consolidar-se com a empresa en creixement. Els experts indiquen que, després de l'aturada de l'activitat pel "confinament", el 30% de les start-ups existents s'extingiran en el curt termini.

El COVID-19 ha impactat en diferent grau, a gran part del sistema empresarial en pocs dies. En un cap de setmana, milions d'empreses i treballadors s'han vist obligats a canviar la seva manera de treballar. El seu impacte ha estat elevat en múltiples sectors i ha afectat encara més a una part del sistema empresarial, les start-ups. En situacions habituals, només 1 de cada 10 start-ups aconsegueix consolidar-se com a empresa en creixement. Els experts indiquen que després de l'aturada de l'activitat pel "confinament" el 30% de les start-ups existents s'extingiran en el curt termini.

Amb l'impacte del COVID-19, les start-ups han hagut de readaptar les seves organitzacions, centrant-se en activitats internes de l'empresa, reestructurant costos i fent ús dels ERTO's per mantenir les seves plantilles. Les contractacions s'han reduït, amb l'excepció de llocs concrets molt especialitzats que s'han vist incrementats. Els projectes d'internacionalització s'han vist paralitzats amb la mirada posada en el proper any, així com les vendes. Per poder solucionar aquesta situació, algunes empreses han decidit oferir gratis els seus serveis o bé, endarrerir el cobrament d'aquests mesos, per així poder captar clients. Tota aquesta situació de caiguda d'ingressos i deteriorament de mètriques provocarà un retard en l'arribada dels inversors.

Han estat tot males notícies? Per descomptat que no. Tota crisi és una oportunitat i algunes empreses han readaptat la seva activitat per centrar-se en la resolució de les necessitats de moment: mascaretes, gels, pantalles protectores, teletreball o testaments en línia. Aquestes empreses han sabut aprofitar l'oportunitat del moment, però no està clar que a llarg termini puguin ser sostenibles.

En el futur, i d'acord amb l'opinió de Christian Rodríguez, CEO de ByHours, start-up que ofereix microestàncies en hotels, el mercat i els inversors se centraran en aquelles empreses que puguin mostrar les seves oportunitats de creixement des de les primeres etapes, existint per descomptat una vall de la mort, però no d'anys, sinó de mesos, ja que la incertesa no ens permet confiar en els projectes a 5 anys. Els models han de ser sòlids, amb marges des del primer moment i amb gran capacitat d'adaptació.

L'emprenedor ha de pensar en les oportunitats que la COVID-19 ha generat: augment dels carrils bici a ciutats com Barcelona i Madrid, obligació de portar mascareta per part dels governs fins que es trobi vacuna o necessitat d'una alternativa a les concentracions físiques de persones. L'oportunitat més transcendental ha sorgit en el sector salut. Arran del coronavirus, la societat s'ha adonat de la seva importància i en els propers mesos i anys augmentarà el seu pes com a sector d'activitat.

Un altre element que s'instal·larà a les nostres vides a llarg termini és el teletreball. Tot i que en un primer moment semblava que la pandèmia no s'allargaria, empreses com Google ja han anunciat als seus treballadors que podran treballar a distància fins a l'any 2021. Les empreses necessiten solucions per seguir funcionat, així com també, per als seus propis treballadors. L'empresa Zoom, de videoconferències, ha vist augmentada la seva cotització en més d'un 250% en relació amb els mesos previs a la crisi. Les start-ups han de trobar quines són les necessitats dels "teletreballadors" i de les seves empreses i solucionar-les. La digitalització serà clau en aquest sector. Si el teletreball ha funcionat diversos mesos, serà necessari en el futur tornar a complir estrictament horaris d'oficina o podrà ser compaginable?

La seguretat ha pres un paper molt rellevant en el nostre dia a dia. Un dels sectors més afectats és el turístic i sembla que en els propers mesos ressorgirà, també, amb canvis. Què preferirà el client, un hotel econòmic, però al 100% de capacitat, o un hotel amb un preu més elevat però que mantingui la seva capacitat al 50% i es pugui mantenir la distància de seguretat? Estem disposats a viatjar a un país paradisíac però massificat, o preferirem fer turisme nacional, però segur? És estrictament necessari viatjar fins a EE.UU. per fer una reunió?

Les situacions quotidianes estan canviant i és essencial la capacitat d'adaptació d'emprenedors i treballadors, ja que a la fi, les persones són la part més important de tota organització. Qualitats com la gestió de crisi, d'expectatives i d'estratègies de projecte, així com la intel·ligència emocional, seran claus. Tota crisi és una oportunitat, només depèn de les persones.

Article publicat a El Periódico