La UPF-BSM i l'ACM inicien la 4a edició del Postgrau en Lideratge i Governança Local

18 Febrero - 2021

Més d'una vintena d'alumnes provinents del món dels càrrecs electes locals cursaran el postgrau fins al febrer de l'any que ve per "donar valor afegit al servei públic"

Postgrau lideratge local

La UPF Barcelona School of Management i l'Associació Catalana de Municipis han inaugurat la 4a edició del Postgrau en Lideratge i Governança Local en un acte a l'auditori de l'Escola en què han assistit el president de l'ACM, Lluís Soler i Panisello, Joana Ortega, secretària general de l'ACM i el secretari general adjunt de l'ACM, Sergi Penedès, acompanyats pel director general de la UPF-BSM, José M. Martínez-Sierra, la gerent, Pilar Soldevila, i els directors acadèmics del postgrau, Josep Maria Galí i Carles Ramió.

L'acte l'ha inaugurat el director general de la UPF Barcelona School of Management, qui ha volgut agrair a l'ACM per la confiança dipositada en la UPF-BSM, així com als alcaldes, alcaldesses i regidors i regidores que atendran al curs. També ha volgut agrair el servei públic en temps de covid, com a ciutadà i com a servidor públic que ha estat. "En el context actual, cal fer les coses molt bé per aprofitar els recursos de què les entitats locals disposen i també els que han de venir de la Unió Europea, i per això estem a la vostra disposició", ha expressat Martínez-Sierra, qui ha passat la paraula al president de l'associació.

"Aquesta 4a edició del Postgrau en Lideratge i Governança Local és un punt d'inflexió, les tres darreres edicions es van fer fins al 2015, i ara el reprenem després de sis anys amb un programa actualitzat, de la mà de la UPF-BSM"

El president de l'Associació Catalana de Municipis, Lluís Soler i Panisello, també s'ha afegit als agraïments i ha posat èmfasi en què l'associació representa el 99% dels ens locals: "938 de 947 municipis són membres de l'associació, 41 comarques i quatre diputacions".

Soler ha recordat que una de les 100 accions del mandat de l'ACM és la formació per als associats: "Ens proposàvem que en aquests quatre anys de mandat la formació arribés a ser semipresencial, però en només un mes vam haver d'agilitzar aquest procés. Ara tot és telemàtic o semipresencial, com el postgrau que inaugurem avui, en la línia que els electes i tècnics locals no perdin l'oportunitat de formar-se siguin on siguin". Soler ha subratllat que "aquesta 4a edició és un punt d'inflexió, les tres darreres edicions es van fer fins al 2015, i ara el reprenem després de sis anys amb un programa actualitzat, de la mà de la UPF-BSM".

Soler ha destacat que l'ACM ha realitzat moltes accions de formació i de "millora de les capacitats dels treballadors públics locals, però també cal millorar les capacitats d'aquells que dirigeixen i governen el país o fiscalitzen des de l'oposició".

Més d'una vintena d'alumnes cursaran el postgrau fins al febrer de l'any que ve, un postgrau que intenta, segons el president de l'entitat: "Donar valor afegit al servei públic: integritat, rigor, bona governança. Paraules que a la pràctica a vegades és complicat aplicar. Aquest postgrau de lideratge ens ha de donar les claus per poder fer ús d'aquests valors i compartir-los amb l'administració".

"La proposta formativa dona resposta a les necessitats del món local i volem que aquesta formació tingui continuïtat en el temps per oferir eines i recursos per a governar millor", ha reblat Soler.

El director acadèmic del postgrau, Josep Maria Galí, ha començat el discurs de benvinguda amb un prec: "Que ens veieu com una porta oberta o com un recurs, a les universitats hi ha molta gent que ha fet moltes coses en l'àmbit local". Per la seva banda, el director acadèmic del postgrau, Carles Ramió, ha recalcat que "el simple fet de presentar-se com a càrrec electe ja diu molt de vosaltres, us admiro, i més en aquesta època tan dura".

Ramió ha conclòs l'acte demanant-se quines són les competències que ha de tenir un càrrec electe: "En aquest postgrau indagarem sobre això i donar-vos coneixement per fer una millor funció pública, però això és només un 20% del necessari en un càrrec públic, la part més important és allò que es coneix com a competències toves, és a dir, sentit comú, capacitat de buscar conciliació, persuasió, agregar interessos per al bé comú, etc."

Postgrau lideratge local

L'objectiu del Postgrau en Lideratge i Governança Local és adaptar les polítiques i processos de govern i gestió pública a la constant evolució dels països i les organitzacions. Al mateix temps, pretén facilitar i treballar els coneixements necessaris per proporcionar les claus pel desenvolupament de les habilitats directives, de lideratge i gestió d'equips que permetin i possibilitin la transformació de les organitzacions locals.

El programa es desenvolupa en tres eixos de coneixement que responen als objectius en relació a l'actuació política i gestió pública, la comunicació i acció política, i el perfeccionament del lideratge i de les competències personals. S'estructura en 6 mòduls formatius i 7 assignatures. El Postgrau tindrà lloc els dijous i comptarà amb un total de 8 sessions presencials i 32 de virtuals. S'allargarà fins al mes de febrer del 2022.