'L'origen i l'edat no hauria de ser una barrera a l'hora d'aspirar a fer grans coses'

5 Febrero - 2020

Henrich Akomolafe és un dels 30 joves empresaris més influents d'Àfrica, segons la prestigiosa llista Forbes Àfrica 30 under 30. Amb 26 anys i natural de Nigèria, és cofundador i director general de Akotex Nigèria Limited, una de les principals empreses de fabricació d'ascensors per a edificis de gran alçada a Nigèria.

Akomolafe és antic alumne del Master of Science en IT de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra, programa que va acabar el 2016. El seu esperit emprenedor ha fet que en menys de tres anys la companyia s'hagi situat líder del sector i ha aconseguit fer-se amb grans projectes nacionals amb el Federal Inland Revenue Service i l'Autoritat Federal d'Aeroports de Nigèria, entre d'altres. El seu personal ha crescut de 20 a 80 empleats, tots menors de 40 anys. A més, Akomolafe ha fundat BNR Engineering, una empresa de construcció que ofereix plans de pagament flexibles i opcions com la moneda digital.

1.- Ser a la llista Forbes Africa i rebre el premi a 'Emprenedor de l'Any' amb 26 anys és tot un èxit. Com ha viscut aquest reconeixement i a què ho atribueix?

Per mi es tot un orgull ser "Emprenedor de l'any" dins de la categoria "The Under 30 CEOs Network Africa" en la que s'inclouen 30 directors executius de l'Àfrica menors de 30. Sens dubte m'encoratja a continuar treballant com en els darrers anys. Dirigeixo una empresa familiar anomenada Akotex Group, que es dedica a la instal·lació i manteniment d'ascensors i escales mecàniques d'alta qualitat, afiliada a una empresa espanyola on vaig fer les meves pràctiques curriculars com a estudiant de UPF Barcelona School of Management. Convertir-me en director general als 23 anys després de graduar-me a la UPF Barcelona School of Management va ser un repte. La passió, la determinació, les habilitats de creació de relacions i el treball dur em van motivar a esforçar-me molt i a posicionar bé l'empresa en el sector i més enllà d'aquest. Gràcies a això l'empresa, no només ha crescut de forma exponencial en els darrers 4 anys sinó que a més he establert noves línies de negoci. Aquestes noves línies de negoci inclouen "BNR Engineering", una empresa immobiliària i de construcció; "M7Robotics", de tecnologia de la informació i centrada en les darreres tendències tecnològiques; i "FitandCurves", que és una empresa de fitness per una vida saludable.

Ser capaç d'aconseguir tot això en tres anys és el que m'ha fet mereixedor de ser guardonat amb el premi "Entrepreneur of the Year". El que s'ha valorat ha estat la meva capacitat per tenir un gran impacte en una economia desafiant i competitiva en un període de temps relativament curt.

2.- Quin tipus d'impacte social creus que ha tingut el seu projecte?

L'empresa compta actualment amb més de 70 treballadors, dels quals el 85% són menors de 40. El que fem quan reclutem a aquests joves enginyers és enviar-los a una escola de tècnica especialitzada en la fabricació d'ascensors per tal de millorar les seves habilitats tècniques i després integrar-os adequadament a l'empresa. Per tant, millorem la seva formació i l'ocupabilitat.

També tenim un projecte en curs pels estudiants de secundària que es dirà "nen de la indústria". Volem crear una mena de concurs a base de preguntes i els guanyadors rebran com a premi la matrícula i el material escolar durant un any acadèmic que ho finançarà Akotex Nigeria Limited. L'objectiu aquí es que els joves coneguin millor la història de la Revolució Industrial i, a través d'aquesta formació, animar-los a estudiar i a preparar-se professionalment.

Crec que he inspirat molts joves a creure fermament en els seus somnis i també a saber que l'edat no hauria de ser una barrera a l'hora d'aspirar a fer grans coses.

3. Quins són ara els teus principals reptes professionals?

Bé, no crec que tingui un repte únic o principal, però el que hi ha a la part superior de la meva llista de reptes és resoldre la manca de personal qualificat. La majoria dels enginyers no tenen un coneixement profund sobre els ascensors, ja això és quelcom que no s'estudia a les universitats. Entenc que és molt específic i poc comú i per això costa trobar tècnics adequadament capacitats. Per aquest motiu, els envio a rebre formació addicional.

Un altre repte que em preocupa és la inestabilitat econòmica i la incertesa a Nigèria, que fan que el mercat fluctuï constantment, cosa que dificulta l'obtenció d'inversors adequats. Aquests són els dos principals desafiaments, però independentment de la situació, treballo cada dia perquè l'empresa vagi bé.