“Nosaltres formem líders diferents, líders conscients. És part de la nostra missió”. Tendències en governança responsable per al 2024

8 Enero - 2024
liderazgo consciente

Marcos Eguiguren, Associate Provost for Strategic Projects UPF-BSM

--

Com es presenta el nou any pel que fa als principals pilars d'actuació de la UPF Barcelona School of Management? Iniciem l´any amb una sèrie d´articles sobre les previsions dels nostres experts. En aquest, Marcos Eguiguren, Associate Provost for Strategic Projects de la UPF-BSM, reflexiona sobre què veurem el 2024 en termes de lideratge conscient i empreses amb propòsit.

Què és el lideratge conscient, en primer lloc? Per al Marcos Eguiguren, consisteix en "qualsevol tipus de criteris, formes i sistemes d'entendre i dirigir una organització humana pública o privada de manera que tingui en compte l'impacte profund d'aquesta a la societat". És a dir, una visió àmplia que inclou totes les activitats que es generen al voltant de l'empresa o organització: els clients, els treballadors, etc., amb una mirada al perquè, com i per què.

Però per a l'expert, la qüestió clau no és tant què fan les empreses que ja es troben properes a aquesta manera d'entendre la gestió, sinó més aviat què poden fer aquelles que encara no l'apliquen. “Jo no tinc res en contra d'altres maneres d'entendre la gestió, però seria convenient que les empreses que encara no exerceixen un lideratge conscient siguin curioses sobre aquest punt, perquè no és contradictori a ser competitiu. Es pot ser perfectament conscient i competitiu alhora”.

Tres grans recomanacions

Eguiguren té tres grans recomanacions sobre la matèria per al 2024, que fa extensives a la majoria de les empreses amb independència de la seva mida. La primera és que no es limitin a seguir la llei. Si se'ls pregunta a moltes empreses grans quina és la seva posició respecte al lideratge conscient, una resposta comuna per escapolir-se de la qüestió sol ser que ja compleixen àmpliament totes les regulacions existents. I fer-ho és necessari, per descomptat, però no suficient: per ser un líder conscient “cal anar més enllà de la llei, cosa que moltes vegades ni tan sols té un cost econòmic”, assegura el professor.

La segona recomanació seria mostrar iniciativa. “Una cosa és ser reactiu i complir obedientment la llei, però una altra de molt diferent és ser proactiu, tenir iniciativa i impuls moral. Perquè això és el que donarà ànima a l'empresa."

"El compliment de la normativa legal no us donarà ànima, però l'impuls moral sí", reflexiona.

Finalment, la tercera recomanació és senzilla: que no triguin gaire a fer-ho. Cal practicar un lideratge conscient en primer lloc perquè és el que cal fer i és correcte; però també, en segon lloc, perquè fer-ho té beneficis per a l'empresa. A això, com a colofó, s'afegeix que “també perquè és una manera de protegir-se contra l'Estat, que sempre té la temptació d'intervenir. El lideratge conscient també és una reacció, una manera de treure arguments a l'excessiu intervencionisme de l'Estat”.

La situació a les escoles de negoci

Pel que fa a la situació del lideratge conscient a les escoles de negoci, Marcos Eguiguren considera que, com a tot arreu, hi ha de tot, i que algunes es prenen la qüestió més de debò que altres. Però “a nivell mundial, hi ha unes 800 escoles, aproximadament, que han signat els Principles for Responsible Management Education (PRME) de les Nacions Unides, i això ja és un primer pas”. De facto, totes les escoles del món haurien de signar el seu acord amb aquests principis i, com a segon pas, fer les reformes necessàries per integrar-los en el seu ADN i en la tasca diària. Lògicament el nivell de compliment entre els signants, és divers. Hi ha escoles que mostren un alt nivell de compliment, i d'altres que estan fent els seus primers passos.

La UPF-BSM forma part del capítol ibèric del PRME, on ocupa, a més, la vicepresidència del Steering Committee. El capítol ibèric compta amb 37 institucions signants i la UPF-BSM presenta un alt nivell d'implicació i desenvolupament. En aquest sentit, l'escola basa el posicionament en quatre pilars:

• Propòsit i governança. La misió de l'escola, alineada amb la de la UPF, se centra en la formació de líders diferents que puguin donar resposta sòlida, imaginativa i competitiva als reptes empresarials i socials d'avui i de demà des d'una visió de Planetary Wellbeing. D'altra banda, el Patronat de la nostra fundació està perfectament alineat amb aquesta visió i la majoria d'empreses que el formen són exemplars als diferents àmbits sectorials.
  • Investigació: gairebé el 40% dels papers que es publiquen tracten aspectes relacionats amb la sostenibilitat, el concepte ESG, el lideratge conscient i temes similars.
  • Transferència del coneixement: aproximadament el 60% de les activitats de la UPF-BSM tenen a veure amb traslladar el coneixement a les empreses, mitjançant instruments com les seves 11 càtedres de recerca (la majoria en temes vinculats amb la sostenibilitat i una nova concepció de l'economia), els seus dos observatoris, l'Innovation and Sustainability Data Lab (ISDaLab), etc.
  • El mateix ensenyament a les aules: l'escola ofereix una sèrie de Masters of Science, així com cursos transversals sobre la matèria, i també compta amb parts de molts programes dedicats a la sostenibilitat i el lideratge ètic. A més, participa al programa Erasmus+ sobre Conscious Business Education, que ofereix vint-i-un cursos en diverses àrees funcionals o sectorials, sobre gestió conscient del negoci, en el context d'un consorci europeu juntament amb altres escoles de management líders als seus diversos països.

“Nosaltres formem líders diferents, líders conscients. És part de la nostra missió”, conclou en Marcos Eguiguren. “Queda molt per fer, però anem a la bona direcció”.