Empresa, família i mediació

Maria Munné Tomàs
Directora del Màster en Mediació Professional
__

Les famílies fundadores han donat forma a Catalunya i a altres països com a lloc de negocis i de treball durant els últims segles. El 90% de totes les empreses alemanyes són empreses familiars, generen el 52% de les vendes i representen al voltant del 58% de tots els llocs de treball subjectes a cotitzacions a la seguretat social a alemanya (Staufenbiel Institut de Köln). El 88,3% de les empreses catalanes són familiars i generen més de dues terceres parts de la riquesa i el 76% de l'ocupació total a Catalunya, segons l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar. El 90% de les empreses privades espanyoles són empreses familiars, generen quasi el 70% de l'ocupació privada i aporten al voltant del 60% del PIB, segons dades de Institut de l'empresa familiar (IEF).

La complexitat és el factor principal per definir una mediació d'empresa familiar, la difícil intersecció entre propietat, família i empresa ho defineix tot. Aquesta complexitat s'evidencia, en primer lloc, en la contradicció entre les funcions emocionals positives de la família, que segons Meltzer i Harris en el seu llibret El paper educatiu de la família són: generar amor, fomentar l'esperança, contenir el sofriment i ajudar a pensar. Aquests són els elements, la base del creixement de les empreses familiars a casa nostra. La complexitat és la integració de les primeres amb les funcions emocionals negatives descrites pels mateixos autors: l'odi i l'enveja entre els seus membres, el malestar i l'angoixa, que poden portar a la desesperació i sempre generen confusió.

Quan les lluites pel poder porten a la destrucció de la font d'ingressos compartida s'enrareix tota l'estructura i els diners monopolitzen. Un client després d'una lluita per la successió de l'empresa, comentava en una mediació: "No crec que els meus cosins que tenen 100 milions d'euros tinguin interès a relacionar-se amb mi que tan sols en tinc 10".

La conflictiva en l'empresa familiar

La conflictiva a l'empresa familiar es detecta per la comunicació, les parts tendeixen a barrejar una comunicació familiar, afectiva, informal i implícita, condicionada per la seva història familiar, amb una comunicació laboral, explicita (manifesta), formal i enfocada en els interessos, que intenta separar la problemàtica de les persones implicades. Els membres de la família solen actuar de la mateixa manera independentment de l'àmbit en què es trobin família o empresa, sovint per respectar acords d'ordre familiar les empreses no s'han organitzat bé i la seva continuïtat pot veure's en perill per aquesta mala organització.

Cal destacar que segons l'IEF el 43% de les empreses familiars a Espanya assoleixen la segona gernació i tan sols un 15% la tercera generació. Aquest fet ens parla de les dificultats de supervivència. L'actual president de l'IEF, Marc Puig, planteja com a objectius a llarg termini l'intercanvi d'experiències, solucions i exemples de gestió adoptats per les empreses familiars en la transició generacional, el gran atzucac per la continuïtat d'aquestes empreses.

Per gestionar les desavinences, en els processos de canvi transformacional que necessita l'empresa familiar a Catalunya, l'espai de la mediació és el més adient

Per gestionar les desavinences, en els processos de canvi transformacional que necessita l'empresa familiar a Catalunya en innovació, digitalització, competència internacional i interior, accés per capacitats, professionalització del negoci i successió l'espai de la mediació és el més adient. Permet la gestió constructiva dels conflictes que puguin anar sorgint per la necessària renovació i modificació dels òrgans de govern, donant suport a l'assemblea familiar i al seu consell.

La mediació

Mitjançar correctament en conflictes d'empresa familiar requereix, en primer lloc, una definició de la problemàtica global que es vol encarar, després una anàlisi del model de mediació que cal escollir. Veure si el que es pretén és arribar a un acord puntual amb un sol tema específic, amb la qual cosa un model de problem solving que obviï la complexitat de l'entorn seria el més adequat o si el que es vol és prevenir futurs conflictes, renovar aspectes de la cultura empresarial per afavorir la continuïtat de l'empresa i la seva transformació per continuar creixent.

Per aquesta segona opció seria necessari treballar des d'una visió transformativa del conflicte, mirant el conflicte com una oportunitat positiva del canvi de generació d'una nova cultura relacional, implicant els líders formals i informals dins de la família i afavorint canvis de perspectives de futur. Transformacions necessàries en aquest àmbit que encara es mou amb patrons discriminatoris que afecten aspectes socials com el gènere dels seus membres, les edats i les potencialitats del desenvolupament de les mateixes capacitats al servei del bé de l'empresa i la família.

ODS Maria Munné CAT