'Les finances poden ser un instrument d'impacte social positiu per a la societat'

3 Diciembre - 2019

Ruth Fabregat Rapela i Paula Valero Martí van realitzar el Màster of Science in Finance & Banking de la UPF Barcelona School of Management i han estat guardonades amb un dels premis al millor TFM en Benestar Planetari per How do ethical banks produeix habiti stable returns than conventional banks? A comparative analysis based on the Balanced Scorecard metrics. El projecte va ser tutoritzat per Oriol Amat, degà de la UPF Barcelona School of Management i se centra en la Banca Ètica.

Per què vau triar el tema de la Banca Ètica?

Si li preguntem a un nombre de persones quines idees associa a la paraula ''finances'', el més probable és que esmentin conceptes com a 'crisi financera', 'bancs i fons d'inversió', o 'maximització d'ingressos'. També cal destacar que molts estudiants trien aquest sector per a desenvolupar la seva carrera professional amb el principal objectiu d'obtenir un salari més alt que la mitjana. No obstant això, la combinació entre l'impacte negatiu de la crisi financera i la creixent preocupació de la societat en temes com l'educació, escalfament climàtic, cultura etc., va impulsar la Banca Ètica com una alternativa i innovació social, allunyant-se d'una mentalitat més tradicional.

Malgrat haver començat a deixar petjada des de fa ja algunes dècades, per desgràcia la Banca Ètica és un tema encara minoritari en l'àmbit de recerca i estudi. La gran majoria de les carreres universitàries no inclouen en els seus programes la sostenibilitat i responsabilitat social com a temes fonamentals en el món de les finances. Després de dur a terme una recerca introductòria sobre la temàtica, ens vam adonar de l'interessant que semblava i del potencial que tenia. Pels anteriors motius decidim aportar el nostre gra de sorra a la Banca Ètica.

Quin impacte social creieu que podria tenir aquest canvi de la Banca i les Finances?
En primer lloc, l'auge de la Banca Ètica facilitarà l'estabilitat financera, que al seu torn comporta a una economia més saludable. Per la naturalesa d'aquesta mena de banca, les inversions realitzades es basen purament en l'economia real (focus en la prosperitat a llarg termini) i s'allunyen de l'economia especulativa (priorització de beneficis a curt termini). En relació a aquest punt, la Banca Ètica fomenta l'alineació d'interessos entre accionistes i altres parts interessades (com la societat i el govern) quant a la priorització de la prosperitat de la societat a llarg termini. En segon lloc, aquest tipus de model bancari lidera el procés de reacció i adaptació als nous valors de la nostra societat, com són la preocupació pel medi ambient, el sanejament de l'economia o la supervivència cultural. És molt probable que el segment de clients al qual aquest tipus de banca abasta actualment s'incrementi en un futur pròxim, a causa del ràpid canvi de mentalitat que la societat està experimentant i la necessitat d'un canvi.

De quina manera us plantegeu la vostra trajectòria professional lligada a la millora del Benestar Planetari?
Paula: El meu interès a desenvolupar la meva carrera professional en el sector de les finances però, des del punt de vista sostenible ja va començar quan estava en el col·legi. Vaig començar a adonar-me del gran impacte econòmic que tenen els bancs com a conseqüència de la crisi financera i sobretot la necessitat de canviar el modus operandis d'aquestes institucions per al benestar social i també, a nivell macro. Al cap d'un any de pràctiques en un banc a Londres en l'equip d'infraestructura i energia renovable, vaig voler enfocar la meva trajectòria professional a utilitzar finances com un instrument d'impacte social positiu. Ara mateix estic treballant en una assessoria financera a Londres en projectes d'habitatge social, transport, energia i infraestructura.

Ruth: Invertir temps i esforç en la temàtica de la Banca Ètica m'ha atorgat una nova perspectiva en relació al món financer. Vull influenciar la meva carrera professional amb els nous valors adquirits, els quals tinguin en consideració la responsabilitat social, mediambiental i la fomentació d'una economia sana. Actualment treball en el sector bancari tradicional i espero poder aportar aquesta nova perspectiva en la meva operativa diària.