La crida de FridaysForFuture per salvar el planeta dona el toc de sortida del Laberint Festival

8 Mayo - 2019
  • Activistes de FridaysForFuture, 350BCN i AEMA analitzen la lluita contra el canvi climàtic

Milers de joves d'arreu del món han donat un significat ecologista als divendres amb la campanya #FridaysForFuture, sortint als carrers i liderant a tot el món un moviment únic en la lluita contra el canvi climàtic. L'activista Greta Thunberg és la cara visible del moviment. Amb el vídeo de la seva intervenció al Parlament Europeu hem donat el toc de sortida al Festival Laberint. La primera activitat ha reunit al voltant de la taula a Bruno Sokolowicz, periodista, fundador i activista del moviment ecologista 350BCN, Carina Casadesús, portaveu d'AEMA, l'Associació d'Estudiants pel Medi Ambient de la UPF, i Maria Marcet, portaveu de FridaysForFuture Barcelona. Cristina Ribas, codirectora del Postgrau en Tecnopolítica de la UPF Barcelona School of Management ha conduit el debat entre els diferents activistes.

Els tres participants han coincidit en l'important paper que Greta Thunberg està jugant en la mobilització contra el canvi climàtic. "Ha aconseguit transcendir l'anècdota. Els estudiants la segueixen, els mitjans li fan cas..." apuntava Bruno Sokolowicz, "Moren moltes més persones a causa del canvi climàtic que no a causa del terrorisme. Hem de considerar aquest problema com a tal". Maria Marcet de FridaysForFuture afegia que "hem de sentir por, però també superar-la i actuar". Els activistes han llançat moltes propostes en aquest sentit.

Carina Casadesús, d'AEMA, apuntava que, en primer lloc cal incidir en l'educació perquè les generacions futures prenguin consciència. Sokolowicz ha afegit que "contaminar surt gratis", s'ha posicionat en contra de que els productes contaminants siguin els més barats i ha proposat afegir-hi taxes i baixar el preu dels productes respectuosos amb el medi ambient. La portaveu d'AEMA rebaixava, al seu torn, les expectatives de canvi dipositades en les pròximes eleccions europees: "Com voleu que les elits europees canviïn res? Són els primers en tenir accions en aereolínies. Cal democratitzar les institucions europees". Al que la portaveu de FridaysForFuture ha afegit que no hi ha alternatives reals dins un sistema econòmic basat en el creixement "hem de redefinir el concepte de progrés".

Les intervencions dels activistes no han deixat a ningú del públic indiferent. Ha quedat clar en l'intens debat que ha precedit la taula rodona. Un debat que ha posat la transformació de la societat al centre de la discussió. La primera de les sessions que el Festival Laberint té programades ha deixat clar que a la UPF Barcelona School of Management aquests 3 dies s'hi ve a pensar, a narrar i a sentir. L'objectiu final? Transformar-se.

El Laberint segueix durant tot el dia amb la ruta guiada La Barceloneta i les migracions, un recorregut que mostra l'evolució d'un barri que porta la migració a l'adn. I a la tarda tancarem la jornada amb la Classe oberta 'El muntatge com a escriptura creativa' amb les premiades muntadores audiovisuals Anna Pfaff i Ariadna Ribas.