Record a José Manuel Lara i el seu amor a l'ofici d'editor

2 Febrero - 2015

Article de Javier Aparicio Maydeu, director del Màster en Edició de l'UPF-IDEC, en record del president de Planeta, José Manuel Lara Bosch, mort dissabte als 68 anys.

José Manuel Lara i el seu amor a l'ofici d'editor

La pèrdua de José Manuel Lara Bosch és molt dolorosa. Perquè perdem a un dels nostres més prestigiosos hommes d'affaires, perquè encarnava la imatge del poder però també de la generositat quan es tractava de salvaguardar l'hàbitat editorial. És fàcil pensar que el seu Grup Planeta simplement absorbia per avarícia, però és just recordar que moltes vegades comprava per solidaritat segells que eren imprescindibles però en determinats moments de la seva història van necessitar suport. En comptes de només retreure la contundència de les seves paraules en públic, caldria haver-li agraït la seva franquesa, encara que sabut és que la franquesa mai agrada a tots per igual. Malgrat l'expansió internacional del seu grup, no va voler ni plantejar-se la possibilitat d'oblidar l'obra del seu pare i el fet que el grup d'empreses Planeta va néixer d'una indústria del llibre que ell estava fent més i més gran. Es va envoltar sempre de esplèndids professionals amb qui millorar el sector editorial, i no només en les xifres, és obvi que també en la qualitat dels seus llibres.

Una tarda de juny de 2009 va fer feliços als estudiants del Màster en Edició de la Universitat Pompeu Fabra, donant-los, donant-nos a tots, una lliçó magistral de perspicàcia i d'amor a l'ofici de crear artefactes que entretinguin, i per sobre de tot que formin i que facin pensar. El nostre deute amb la seva generositat només ha anat augmentant any rere any, i el Màster va rebre sempre el seu suport a la nostra tasca de formació pràctica i professional d'editors de tot el món, i de forma anticipada no fa molt que ens va felicitar pel nostre 20 aniversari.

Mentre escric aquestes paraules tractant de fugir de la tristesa, ell deu estar ja explorant el mercat, planejant estratègies, pensant en comunicar més i comunicar encara millor.

Em serà molt difícil oblidar allò que els va dir aquella calorosa tarda de juny als estudiants del Màster: "No us enganyeu. Si pogués, el que jo més voldria és muntar, sol, una petita editorial i començar de nou".