Influeix el disseny de les aules en el procés d'aprenenetatge de l'estudiant?

13 Febrero - 2019
  • La renovació educativa passa, sens dubte, per una reforma i renovació també de les aules i espais d'aprenentatge
  • Amb motiu de la Mobile Week, la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra, obre al públic els seus nous espais educatius premiats amb el German Design Award 2018

Convertir les aules en entorns educatius intel·ligents, aplicar teories neuroarquitectòniques a l'experiència compartida entre participants i professors, crear espais flexibles i amb distribució variable... El redisseny de les aules és un element cada vegada més important per a les institucions educatives. Per això, en els últims anys, les aules han començat a canviar la seva configuració, adaptant-se a noves formes d'aprenentatge i convertint-se en espais oberts, polivalents i amb una distribució variable.

'El disseny de l'aula condiciona completament el tipus de relació que s'estableix entre professors i estudiants, entre els mateixos estudiants, i entre ells i l'aprenentatge. No es tracta únicament de modernitzar les aules i dotar-les de noves tecnologies, sinó de crear els espais de formació necessaris per cada moment d'aprenentatge establert', explica Oriol Amat, degà de la UPF Barcelona School of Management, escola de management de la Universitat Pompeu Fabra.

La reforma educativa aplicada als espais que ha iniciat la UPF Barcelona School of Management és un projecte en el qual treballen conjuntament arquitectes, dissenyadors, acadèmics, pedagogs i psicòlegs per tal de reconceptualitzar els espais físics de l'edifici Balmes per adaptar-los al seu nou model docent. Des convertir els passadissos en espais de trobada i les aules més tradicionals en aules d'experimentació fins habilitar grans zones comuns o punts de trobada entre el món online i offline..

aulasaulas

La UPF Barcelona School of Management està immersa, des de 2015, en un procés de canvi implementant en els seus programes formatius un nou model educatiu basat en la formació per projectes, el mentoring i la multidisciplinarietat. Un model d'aprenentatge que busca transformar l'educació superior mitjançant una formació centrada en l'experiència, treballant amb casos reals i acompanyament personalitzat i la conjunció de diferents disciplines que permetin a l'estudiant obtenir majors habilitats competencials com la creativitat, l'esperit crític, el rigor i la gestió basada en evidències, la comunicació i el desenvolupament sostenible.

Jornada de portes obertes

Amb motiu de la Mobile Week Barcelona, ​​el passat 18 de febrer la UPF Barcelona School of Management va oferir un tour guiat obert al públic per donar a conèixer els seus nous espais educatius, dissenyats per l'estudi d'arquitectura Dear Design i premiats amb el German Design Award 2018. Aquestes aules han estat concebudes com a espais oberts i polivalents que deixen enrere les tradicionals fileres alineades de taules i cadires i les tarimes del professorat per donar vida a noves distribucions amb un mobiliari modular i dinàmic i una major aposta per la tecnologia, la il·luminació i la sonorització. Això permet, en pocs minuts, transformar l'aula en múltiples formats: per a presentacions individuals, en grup, amb format grada, per a treball en equips o treball individual, amb combinació simultània de formats, etc. 'Intentem oblidar el concepte d'"aula" o "classe" com a unitat física i organitzativa. Optem per construir entorns amplis i multiusos on a través de panells, vidrieres o la mateixa configuració del mobiliari podem crear espais diferents on el professor i els estudiants no s'han d'adaptar a l'espai sinó que és l'espai el que s'adapta a les seves necessitats i objectius pedagògics', argumenten a la UPF Barcelona School of Management.

El passat mes de setembre, els espais de la UPF Barcelona School of Management van ser un dels projectes inspiradors de la tercera edició de l'Innovative Learning Spaces Summit, una trobada internacional que reuneix a experts de tot el món relacionats amb el món educatiu, del disseny i de l'arquitectura interessats en les novetats i tendències en el disseny dels espais educatius

aulasaulas

Galeria d'imatges