Reconsiderant què vol dir formació

8 Febrero - 2022
UPF

Genís Roca
Director del Postgrau en Transformació Digital de les Organitzacions
__

Sempre hem sentit a dir que les persones s'han de formar, i per aquest objectiu hi ha organitzacions com ara les escoles o les universitats que es dediquen a oferir processos de formació. Cal però parar atenció al llenguatge: per què fem servir justament la paraula formació?, perquè pretenem ni més ni menys que donar forma a algú. I per donar forma a algú cal tenir un model, una referència d'allò al que ens volem assemblar. Quan parles de formar un bomber, tens al cap una idea de com ha de ser un bomber. Quan vols formar una enginyera, tens al cap una idea de com ha de ser una enginyera. Estar en procés de formació vol dir que una persona segueix el procés necessari per assemblar-se a un determinat model. I oferir processos de formació vol dir que algú té una proposta de model, i t'ofereix acompanyar-te perquè t'hi semblis. Potser considerareu que aquesta és una reflexió etimològica un xic rebuscada, però estic segur que hi ha molta d'aquesta càrrega subjacent quan parlem de "formar": semblar-me a un model. Hi ha quelcom d'industrialització, d'abraçar l'estàndard.

Està clar que vivim temps de canvis, fins i tot de revolucions. Les organitzacions demanen agilitat, reenginyeria de processos, nous sistemes d'organització, revisar els models de negoci... sembla un mal escenari per a gent molt formada, és a dir, gent molt encasellada en un rol, en una manera de fer, en una forma molt determinada. Necessitem gent molt versàtil, molt capaç de prendre diferents formes en funció del moment, molt adaptable, capaç de deformar-se i reconfigurar-se. Els processos de formació ens han d'ajudar a saber prendre diferents formes, diferents mirades, diferents perspectives, diferents capacitats. No una. Mai només una. De la mono-forma a la multiforma. Si has de triar entre dos comptables, tria la que toca el baix. Si t'has de sotmetre a una intervenció quirúrgica i pots optar entre dos cirurgians aparentment iguals, tria qui hagi llegit Txékhov.

Cada cop estan més buscats aquells perfils que han fet tres o quatre coses ben diferents al llarg de la seva vida, i que no tindríem massa problema en tornar a canviar cap a una cinquena. Si t'has de formar, busca formes noves. Si has de treballar, busca llocs on hi hagi persones de diferents formes. Diversitat de formes, tant quan miris endins com quan miris al teu voltant. Necessitem equips més barrejats, que combinin diferents experiències, diferents llenguatges i diferents punts de vista. Necessitem barrejar no només persones de diferents disciplines del coneixement, sinó també de diferents àmbits culturals.

Afrontem reptes complexos: canvi climàtic, crisis migratòries, populismes, envelliment de la població... que superen els límits de qualsevol disciplina i exigeixen una major col·laboració entre experts de diferents àmbits. Cal traspassar les nostres fronteres i relacionar-nos amb un nou marc que no són només els Estats Units sinó cada cop més també Xina, Àfrica, Índia i Amèrica Llatina. La barreja dels dos conceptes, la col·laboració tant entre disciplines com entre cultures, és fonamental. El futur passa per la interdisciplinarietat, i quan aquesta s'assoleix l'impacte augmenta a totes les dimensions: científic, social, cultural i econòmic.

A les nostres organitzacions tenim persones amb diferents especialitats, però massa sovint les organitzem justament agrupant-les per especialitats: màrqueting, per una banda, sistemes per una altra, legal per una altra... però ja sabem que l'interessant és posar a treballar juntes una persona de màrqueting amb una de tecnologia i una de legal. Formar-se té sentit sempre i quan no quedis esclau per sempre més d'aquella forma, i que siguis capaç d'encaixar a diferents esquemes i a diferents situacions.

Ves a llocs de formació molt multidisciplinaris, i si per contra vas un lloc on fan una formació molt i molt específica, que sigui una forma diferent de la que ja tens. Necessitem gent disposada a participar dels molts canvis que vivim, i a impulsar-ne encara més, i el primer que hem d'estar disposats a canviar justament som nosaltres mateixos.

Forma't, i no paris fins a tenir moltes formes.

ODS Genís Roca CAT