#FAKEYOU surt a la llum: l'informe sobre fake news del postgrau en Tecnopolítica

22 Marzo - 2019
  • El document l'han coescrit els estudiants del Postgrau en Tecnopolítica i Drets a l'Era Digital en col·laboració amb la plataforma Xnet
  • #FAKEYOU proposa més verificació i menys censura com a estratègia contra la desinformació

L'informe #FAKEYOU - Fake news y desinformación: monopolios de la manipulación informativa y recortes de libertad de expresión acaba de publicar-se i ja ha causat enrenou a les xarxes. La publicació s'ha elaborat en el marc d'una col·laboració entre la plataforma Xnet i que ha comptat amb la participació dels estudiants del Postgrau en Tecnopolítica i Drets a l'Era Digital de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra i la Wainwright Reform Trust, organització britànica en defensa de la llibertat i la democràcia.

Els autors del document van decidir elaborar-lo quan el passat 25 de febrer, Ramón Luís Valcárcel, vicepresident del Parlament Europeu i responsable de Política d'informació, premsa i relacions amb els ciutadans, va pronunciar la conferència "Desinformación i elecciones europeas" a l'Oficina del Parlament Europeu de Barcelona. Durant la compareixença el vicepresident va proposar regular la xarxa per prevenir la desinformació i l'aparició de fake news. Davant d'aquestes declaracions, els autors de l'informe #FAKEYOU van detectar que el fenomen de les fake news estava sent utilitzat "com a excusa per retallar llibertats i drets fonamentals". Afirmen que l'enfocament de Valcárcel està generalitzat entre els legisladors i que és "extremadament perillós". Això va motivar la realització d'aquest informe que s'acaba de publicar i que neix amb la intenció d'encarar el problema de les fake news i la desinformació "sense posar en dubte els valors dels drets humans i la democràcia".

Simona Levi explica que #FAKEYOU aspira a ser una "eina de defensa contra la retallada de llibertats fonamentals i una arma contra les noves formes de manipulació, mentida i falsificació". És per això que entre les pàgines del document trobem un recull d'investigacions i dades reunits per desmuntar l'afirmació que cal regular i limitar la xarxa per protegir la ciutadania de la desinformació.

A l'informe #FAKEYOU situen els grans productors i viralizadores de fake news i desinformació en els governs, els partits polítics, els mass media i les corporacions de gran abast. Davant d'aquesta situació proposen: "si volem menys desinformació necessitem més i millor democràcia i menys tecnofòbia i criminalització de les llibertats". I per a això tracen una sèrie de recomanacions a seguir i un model basat en la verificació que impliqui governs, partits polítics, mitjans de comunicació i corporacions. A més advoquen per una vigilància comunitària que persegueixi la higiene de l'ecosistema informatiu a través de la transparència i la verificació oberta i distribuïda. Davant la proposició de regular la xarxa per part de les grans institucions, des de l'informe apunten que "Tota iniciativa que impliqui delegar en uns pocs la confrontació del fenomen de les notícies falses ja sigui mitjançant un ens governamental o una empresa, comporta un risc molt real de retallada de drets fonamentals, sobretot en el context actual europeu de regressió democràtica ".

La investigació publicada en aquest informe no acaba aquí. Simona Levi declara: "seguirem la feina d'investigació a l'edició 2019 del Postgrau en Tecnopolítica i Drets a l'Era Digital". El Postgrau de la UPF Barcelona School of Management treballa per formar agents actius en els nous models d'acció estratègica que s'estan produint en el context de l'era de la informació. Professionals polivalents que duguin a terme noves formes d'organització i acció i liderin sectors transformadors. De moment ja han fet una importantíssima aportació amb #FAKEYOU - Fake news y desinformación: monopolios de la manipulación informativa y recortes de libertad de expresión.