Contractes sostenibles i boscos calcinats plens de vida

28 Abril - 2021

La segona taula rodona de la jornada Esport, sostenibilitat i emergència climàtica, organitzat pel Màster en Gestió Esportiva de la UPF Barcelona School of Management en col·laboració amb les consultories Summa Sport i L'Origen ha portat per títol Mesurar i Comprendre: iniciatives en l'organització d'esdeveniments i ha estat moderada per Toni Aira, director del Màster en Comunicació Política i Institucional de la UPF-BSM.

En aquesta segona taula han participat Carles Vallés, coordinador d'esdeveniments de el Institut Barcelona Esports, ha treballat en l'organització, entre molts altres, de la Zurich Marató o el Tour de França; i Jordi Pinillos, de l'organització Regala un bosc.

Vallés ha explicat què fa l'administració pública en l'organització de grans esdeveniments esportius i ha parlat concretament sobre la Mitja Marató de Barcelona. Aquest esdeveniment esportiu renova el seu contracte que dura sis anys aquest 2020 i en el nou clausulat la dimensió ambiental és la que té el major creixement proporcional: “Això ens dóna una idea de la preocupació de el Ajuntament de Barcelona en relació amb el respecte pel medi ambient”, ha afirmat el portaveu.

“L'objectiu és deixar enrere imatges d'esponges de poliuretà en el sòl i ampolles de plàstic, que desapareixen en aquesta edició”, ha afirmat i ha detallat que “a pesar que en altres carreres ja s'han eliminat, no es podia fer en aquest cas fins que no finalitzés el contracte”.

Vallés ha descrit l'eix vertebrador del pla ambiental d'aquest esdeveniment esportiu, que són normatives, comunicació i difusió, prevenció i 3R, formació ambiental, indicadors ambientals, compensació GEH i mobilitat sostenible.

Vallés ha detallat que el contractista que duu a terme el projecte de la carrera ha de delimitar la negociació amb marques que puguin complir totes aquestes exigències ambientals, amb termes com per exemple, en l'àmbit de la mobilitat sostenible, la promoció del transport públic, foment de l'ús de vehicle electro, oferint aparcament de bicicletes particulars, etc.

El contracte detalla també la compensació dels gasos d'efecte d'hivernacle: les empreses contractistes hauran de calcular la petjada de carboni i posteriorment comprar els crèdits corresponents per a compensar les emissions.

L'organització també es compromet amb la formació ambiental amb els seus treballadors, voluntariat i quant als corredors. El clausulat baixa al detall de tots els aspectes de la carrera, des de la bossa que es lliura als participants -amb el dorsal i la samarreta-; les comunicacions digitals i sense paper; les ampolles, que desapareixen i se substitueixen per gots biodegradables o fins a la fruita que es dóna, que ha de ser de quilòmetre zero.

Vallés ha completat l'explicació comptant l'experiència amb la col·laboració del licitador, que ha derivat en millores com per exemple la distribució de l'isotònic amb un envàs que es dissol amb la saliva i panells informatius led substituint els de plàstic.

webinar
De izq. a der.: Jordi Pinillos; de Regala un bosque; Carles Vallès, del Institut Barcelona Esports; Toni Aira, dir. del Máster en Comunicación Política e Institucional UPF-BSM

Un bosque quemado lleno de deporte

Ha seguido el acto hablando Jordi Pinillos, de la organización Regala un bosque, con más de 25 años en la industria del deporte. Pinillos ha contado el origen de la organización nacida en 2003, cuando empezaron diversos incendios forestales cerca de Barcelona. “En nuestro país más de 100.000 hectáreas de bosque han sido calcinadas cada año por las llamas en la última década”, ha explicado Pinillos. Unas zonas que los corredores usaban para entrenar. “Muchas marcas deportivas usan imágenes de bosques en su publicidad, pero cuando se queman no hacen nada”, ha afirmado. Regala un bosque es Regala un bosque es un una campaña de sensibilización 100% solidaria, que pretende unir el deporte con el medio ambiente.

La iniciativa responde al objetivo claro de concienciar a la población de los efectos devastadores del fuego en nuestros bosques. El proyecto se desarrolla a través de una campaña de sensibilización en los medios, con la colaboración de personajes públicos del mundo del deporte -han contado con embajadores olímpicos como Luis Enrique, José Luis Blanco, etc.- y organizando una serie de carreras por distintos bosques quemados de la geografía española.

La participación en los eventos deportivos trata de tener un alto impacto en los atletas y caminantes, ya que el itinerario discurre por zonas totalmente devastadas por el fuego. De esta forma, una carrera o una caminata, que tendría que resultar muy agradable, se convierte en un ejercicio para la reflexión.