Edita Barcelona clou amb la proposta d'un 'Pacte d'Estat per la Cultura'

10 Julio - 2017

Fernando Benzo, secretari d'Estat de Cultura, va ser l'encarregat de tancar institucionalment la segona edició d'Edita Barcelona proposant un Pacte d'Estat per a la Cultura per afrontar els principals reptes del sector i per lluitar de manera eficaç contra la pirateria. "Tots formem part d'un mateix lloc, la comunitat del llibre. I Barcelona és una gran capital cultural ", ha afirmat. Patrici Tixis, president del Gremi d'Editors, ha destacat que en els últims mesos les administracions públiques, Estat, Generalitat i Ajuntament, han entès la importància del sector editorial, posant en marxa mesures operatives, i s'ha mostrat optimista respecte al futur del món del llibre. "La lluita contra la pirateria també és una batalla moral", ha defensat, per la seva banda, Óscar Sáenz de Santa Maria, director general d'Indústries Culturals i del Llibre del Ministeri d'Educació, Cultura i Esports, al Fòrum Edita Barcelona.

A la taula rodona dedicada al foment de la lectura també han participat Valentí Oviedo (gerent de l'Institut de Cultura de Barcelona), Marta Rivera de la Creu (presidenta de la Comissió de Cultura del Congrés dels Diputats), i Joaquim Torrent (director general de Creació i Empreses Culturals del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya). "Llegir requereix un esforç intel·lectual. Però la llei del mínim esforç i la mandra han produït un neoanalfabetismo. El veritable foment de la lectura té a veure amb suggestionar i donar plaer", ha dit Valentí Oviedo. Marta Rivera de la Cruz, per la seva banda, considera que "hem parlat massa de cultura gratuïta, que no és el mateix que la cultura accessible. La cultura és un bé i té un valor, i hem de ser conscients d'això". Joaquim Torrent creu que "sense lectura no hi ha cultura" i, a més, pot ser "la porta d'entrada a altres sectors". "Un pla de lectura ha de comptar amb un pressupost associat perquè tingui credibilitat", ha insistit.

Una jornaa rica en debats

La tercera i última jornada d'Edita Barcelona va arrencar a primera hora del matí amb una conferència de l'editora Teresa Cremisi, que ha recapitulat les seves experiències, i ha analitzat el present del sector des d'una perspectiva francesa, assegurant que la revolució digital no ha transformat d'una manera substancial l'ofici.

Més tard va tenir lloc la taula rodona sobre les noves tendències de la ficció, en què van participar Jordi Muñoz (Escola d'Escriptura de de l'Ateneu Barcelonès), Aniol Rafel (Edicions del Periscopi), Elena Ramírez (Seix Barral) i Pilar Reis (Alfaguara).

El debat es va centrar, després, en el pas del llibre a la pantalla, una taula en la qual van participar Agustín Díaz Yanes (guionista, director de cinema i escriptor), Mikel Lejarza (Atresmedia Cinema) i Xavier Marcé (economista i gestor cultural) . Precisament Marcé ha sostingut que "una societat que no fomenta la diversitat desapareix culturalment". "Però hem d'aportar qualitat, no únicament quantitat", puntualitza el gestor cultural.

El periodista cultural i codirector del Fòrum Edita Barcelona Sergio Vila-Sanjuán ha compartit algunes de les conclusions del fòrum. "Hem creat un horitzó d'expectatives positives que poden ser útils a tot l'ecosistema, i hem tingut una visió internacional per conèixer altres experiències", ha explicat. "Esperem que aviat el Fòrum Edita sigui una jove tradició a Barcelona", ha conclòs.

La trobada, organitzada pel Gremi d'Editors de Catalunya i el Màster d'Edició de la Universitat Pompeu Fabra, ha tingut lloc a la capital catalana durant tres dies, del 5 al 7 de juliol, i ha ofert una mirada cap a l'any 2030 .

Els organitzadors han anunciat un nou fòrum per als dies 4, 5 i 6 de juliol de 2018, després que aquest any s'hagi pràcticament doblat la participació de l'anterior edició, amb al voltant de 300 inscrits, entre ells més de 40 ponents nacionals i internacionals.