Dones a la literatura: menys muses i més protagonistes

8 Marzo - 2021

"Les dones són el 70% del mercat de lectors. I les dones volen llegir dones. Les empreses han de publicar a dones. I no és un favor, el negoci ho demana"

La taula rodona sobre el talent femení en la literatura que ha organitzat la UPF Barcelona School of Management, per a celebrar el Dia Internacional de la Dona aquest 8 de març, s'ha dedicat a explorar i analitzar com s'ha fet visible un cànon de la literatura escrita per dones. La taula rodona ha comptat amb la participació de Jorge Carrión, director Acadèmic del Màster en Creació Literària, Flor Braier, Alumni d'aquest programa i estudiant del Postgrau en Traducció Literària, amb un perfil molt multidisciplinari que destaca per el seu vessant de poeta, actriu i música, i Valerie Miles, editora, escriptora i traductora, i professora de la UPF-BSM.

Carrión ha explicat que històricament les dones han tingut molta rellevància com a llibreteres, perquè no tenien accés als àmbits de més "prestigi" com l'acadèmia o l'escriptura. Les dones que s'han dedicat a l'escriptura ha estat petit, fins al segle XX i XXI.

Braier, ha afirmat que "ens trobem enmig d'un tsunami de canvi, però les coses no sempre han estat així. Actualment està havent-hi forts canvis en aquest aspecte i les dones volen ser protagonistes".

Miles referma aquesta opinió: "Crec que s'ha fet un canvi molt gran en poc de temps. Durant molt de temps s'ha pensat que la dona és cuinera i l'home, xef. Quan la dona cuina és per a cada dia, però quan ho fa l'home és per les ocasions especials". I en el món de la literatura la situació s'ha repetit: "Això ha estat així durant molt de temps, el moviment mee too ha ajudat molt a trencar estereotips i sostres de vidre".

"Les dones hem canviat, les dones hem començat a llegir dones i a voler llegir dones. Hem hagut d'exigir-ho nosaltres", ha afirmat i ha explicat com les vendes de llibres d'autores no han fet més que créixer en les darreres dècades.

"Jo mateixa em sentia i em volia identificar amb els homes, forta, que guanya premis. Després em vaig adonar que estava negant l'espai de les dones i vaig començar a buscar referents femenins", ha afegit.

Per a l'editora, "aquesta és una ocasió en què el capitalisme ens està ajudant: les dones són el 70% del mercat de lectors. I les dones volen llegir dones. Les empreses han de publicar a dones. I no és un favor, el negoci ho demana", ha sentenciat.

Seguint amb la sessió, Carrión ha demanat sobre el paper de les dones en el món de la música o altres camps de la cultura. Braier ha afirmat que ara hi ha molta més visibilitat sobretot per la persistència de la militància feminista. "S'estan exigint coses tan clares com tenir la mateixa representació en certs àmbits. I a més les dones que estan apareixent ho fan allunyant-se de representacions folklòriques. Seguim pagant un preu blanc i heteropatriarcal, però estem avançant i també en àmbits més enllà de la literatura. Ara som menys muses i més protagonistes", ha dit Braier.

Per cloure la sessió les convidades han recuperat autores del segle XX que elles destaquen com ara Alcira Soust Scaffo, Agustina González, James Tiptree, Jr., Pola Oloixarac, Camila Sosa Villada, Selva Almada, Ariana Harwicz o Dolores Reyes.