"La indústria financera ha de mantenir-se al dia amb innovacions que puguin disrompre el 'business as usual"

13 Octubre - 2021
Diego Ching

Diego Ching és un alumni del Masters of Science in Management de la UPF Barcelona School of Management. Des de Costa Rica, treballa per al Sistema de Banca para el Desarrollo en la unitat encarregada de promoure la innovació i l'emprenedoria al país.

Què has estat fent laboralment des que et vas graduar a la UPF-BSM?

Em vaig graduar del Masters of Science in Management de l'UPF-BSM amb especialització en Anàlisi de Negocis l'any 2015, poc després de la graduació vaig tornar al meu país d'origen, Costa Rica, i vaig començar la col·laboració amb una institució estatal, anomenada Sistema de Banca para el Desarrollo (Banking for Development System, SBD), dins del SBD en la unitat encarregada de promoure la innovació i l'esperit empresarial a Costa Rica.

Què fas al Sistema de Banca para el Desarrollo?

SBD és una institució pública a càrrec de la promoció de projectes productius viables mitjançant la prestació de diferents serveis financers i no financers per a empreses de nova creació i petites i mitjanes empreses (PIME). Bàsicament, el mandat del SBD és desenvolupar serveis financers com crèdit, seed capital i capital de risc, garanties i altres eines financeres, així com programes de suport entre assistència tècnica, beques i altres. Actualment, soc el Coordinador d'Innovació i Emprenedoria, així que desenvolupo i implemento eines dirigides a donar suport a l'emprenedoria, innovació a escala nacional, juntament amb les parts interessades rellevants, com l'acadèmia i el sector privat, amb l'objectiu de millorar l'ecosistema empresarial al país.

Què has après a la UPF-BSM que apliques a la teva tasca actual?

En general, l'MSC dona l'oportunitat d'estudiar les àrees principals d'una empresa, des del finançament als recursos humans o el màrqueting. No obstant això, està molt ben complementat amb la tesi, on tens l'oportunitat de triar. Per exemple, en la meva tesi mestra vaig investigar el tema de l'emprenedoria, estimant com els diferents factors afecten les activitats empresarials. Que té sentit en dissenyar eines per promoure el sector.

Quins són els reptes més interessants als quals t'enfrontes a la feina?

Com a unitat encarregada de dissenyar i implementar noves polítiques per donar suport a l'ecosistema empresarial, es necessita innovar i adaptar-se contínuament a les diferents condicions de mercat i els seus reptes fonamentals. Per tant, l'aplicació d'eines financeres que no s'han aplicat en el context actual ofereix un conjunt d'oportunitats per a incorporar les millors pràctiques internacionals per a aconseguir els objectius fixats per al desenvolupament econòmic del país.

La teva institució està dissenyada per al finançament de projectes privats que mereixen ser promoguts per motius econòmics generals, i que la seva tasca principal és normalment proporcionar fons a mitjà i llarg termini. Quin és, en la teva opinió, el projecte més interessant en el qual està treballant la teva empresa, ara?

La inclusió financera per a les PIME i les empreses en estadis inicials és un dels objectius principals, que omple la bretxa financera de préstecs a inversió en capital, tindrà un impacte positiu en l'ecosistema empresarial i el desenvolupament empresarial.

Quin paper juguen els ODS en la vostra obra?

Costa Rica ha estat plenament compromesa amb la implementació dels ODS a través de les polítiques del govern. Com a part d'aquests esforços, els programes de seed capital estan dissenyats principalment per donar suport a iniciatives que ajuden a superar reptes com la crisi climàtica, la inclusió financera, la desigualtat de gènere, l'ocupació d'alta qualitat, la innovació i les diferències de productivitat, entre altres.

Quin paper juguen els ODS en assignar fons a projectes empresarials?

Atès que el SBD té el mandat legal per donar suport al camí de desenvolupament de Costa Rica, que està alineat amb els ODS, s'implementen programes específics per donar suport a projectes d'emprenedoria i innovació sota aquestes verticals, per exemple: descarbonització, agricultura sostenible, inclusió financera cap a les dones i innovació de transformació.

Quin creus que és el futur del sector i què creus que necessiten els líders en aquest camp?

Considero que la indústria financera global hauria de mantenir-se al dia amb les innovacions actuals, i tecnologies que podrien disrompre el business as usual, com la cadena de blocs. És indispensable que els líders empresarials entenguin aquestes tecnologies.

Com veus el teu futur en uns quants anys?

Em veig contribuint a promoure l'ecosistema d'inversió regional.