"El 'data' ens serveix per prendre decisions, preveure el futur, classificar, segmentar i trobar informacions ocultes"

25 Marzo - 2021

Tot i l'allau de notícies sobre com les dades massives han arribat a les empreses i organitzacions, la realitat les contradiu i només el 37,8% de les empreses es consideren organitzacions data-driven, segons un estudi recent. Sembla que l'orientació a les dades és encara una dificultat per a les organitzacions, tot i que s'estan fent grans esforços en formació i tecnologia que en la pròxima dècada haurien de provocar una generalització del treball basat en dades a les empreses.

Per analitzar aquest fet, la UPF Barcelona School of Management ha acollit la xerrada en línia Les persones, clau en una organització data-driven.

Lluís Vicent, director del Postgrau en Data Management UPF-BSM, ha donat la benvinguda afirmant que pel que fa les dades en les empreses encara "tot està per a fer". Vicent ha volgut començar per definir què inclou el concepte de data avui en dia: "La dada és a tot arreu, en processem constantment, però se'n processa una ínfima part".

Xavier Gumara, Data Manager a Adevinta i professor del Postgrau en Data Management UPF-BSM, ha seguit comentant que les dades s'han fet servir per a la presa de "millors" decisions en les empreses des dels 80. "Avui en dia hi ha moltes més possibilitats d'ús de les dades que ens serveix també per guanyar eficiència o rendibilitzar la dada en si, ha canviat el seu ús i s'ha expandit", ha afirmat.

Per la seva banda, Marc Llebaria, Partner Development Manager a Microsoft, ha coincidit amb ambdós: "Amb els dispositius mòbils els negocis han canviat i evolucionat i ara el cloud i també la covid accelera la transformació digital".

Vicent ha seguit englobant aquestes opinions en el fet que la computació ha elevat la seva capacitat i ara fa possible que es puguin processar dades molt més ràpidament. "El data ens serveix per prendre decisions, preveure el futur, classificar, segmentar i fins i tot trobar informacions ocultes", ha afirmat.

Amb aquest rang de possibilitats, Gumara ha detallat la quantitat de perfils professionals que apareixen: "Abans aquesta feina la feien estadístics i ara aquest perfil ha evolucionat a enginyeria, analistes i científic de dades".

Llebaria ha explicat que els sectors on més s'empren aquests perfils: "El 20% del negoci associat a les dades és del sector bancari, el retail capta un 11% amb la seva venda digital, la manufactura representa el 7% i a partir d'aquí verticals com la farmàcia o el sector públic encara no han arrencat". Els perfils en aquests sectors tenen una gran oportunitat: "El negoci del futur serà digital o no serà i qui faci l'aposta pel petroli digital tindrà millors resultats".