El periodista Alfredo Molano explica com aconseguir una pau estable i duradora a Colòmbia

26 Abril - 2018
  • Els alumnes del Màster en Periodisme Internacional visiten el Col·legi d'Advocats per escoltar al periodista colombià i membre de la Comisión de la Verdad

El sociòleg, escriptor i periodista colombià, Alfredo Molano, ha fet una conferència a l'Il·lustre Col·legi d'Advocats en col·laboració amb la Casa Amèrica per explicar com afronta el país els processos de pau entre el govern i les Forces Armades Revolucionàries de Colòmbia (FARC). En la conferència, els alumnes del Màster en Periodisme Polític Internacional de la UPF Barcelona School of Management han pogut conèixer el conflicte armat intern, els acords amb les FARC, el problema de la corrupció i l'experiència particular del conferenciant.

Molano és un dels onze membres de la Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición, que "busca donar una explicació al que va passar en cinquanta anys de guerra" i, per altra banda, "el reconeixement de les víctimes i la responsabilitat directa o indirecta dels participants en el conflicte". El colombià ha parlat d'una "veritat silenciada" de les víctimes que han quedat al marge de l'explicació tècnica del govern. Segons fonts no oficials, els números d'afectats pel conflicte pugen a 8 milions de camperols fugits, 70.000 persones executades extraoficialment i 1.600 desplaçats.

Molano també ha parlat de què, segons moltes ONG. "només cinc dels divuit acords de pau s'han acatat", el que suposa un 30% de l'acord. Un altre problema actual del país és la quantitat de cultius il·lícits que les FARC han estat utilitzant per produir, transportar i vendre cocaïna i que ara han quedat buits.

Les preguntes dels assistents a la conferència han anat encaminades a saber a quins reptes de modernització s'enfronta el camp colombià, al que el conferenciant ha respòs que només el 0,05% de la població té el 50% de la terra i, a més, no se sap a qui pertany. Això és el que Molano ha anomenat "un problema de reapropiació".