Dones en la ciència: "No eren bruixes, eren dones"

8 Marzo - 2021

En el cas de les carreres STEM, la manca de dones s'observa a les aules per falta de vocació; en el cas de les ciències de la salut, el "gap" de gènere es troba a les altes esferes

ciència

"Si mirem enrere, ens adonem que les que han tingut cura i alimentat el cos han sigut les dones", ha reivindicat la directora del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental, Gema Revuelta, durant la taula rodona sobre el talent femení en la ciència que ha organitzat la UPF Barcelona School of Management per celebrar el Dia Internacional de la Dona. Durant la sessió l'han acompanyat Jaume Puig-Junoy, director del Màster en Economia de la Salut i el Medicament de la UPF-BSM; Arantxa Catalán, directora de Public Affairs de Sanofi Espanya i Alumni UPF-BSM; i Esther Arévalo, Project Manager a la Unitat d'Estratègia del Vall d'Hebron Institute of Research (VHIR) i alumna de l'Escola.

En la primera de les quatre taules rodones organitzades per la UPF-BSM per al 8M, Revuelta ha contextualitzat el paper de la dona en els diferents àmbits de la ciència: des de la tecnologia o les matemàtiques fins a la biologia o la medicina. "En cada àmbit científic cal posar un enfocament de gènere diferent", ha matisat, ja que en el cas de les carreres STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics), la manca de dones s'observa en el nivell formatiu a causa d'una falta de vocació, mentre que en l'àmbit de les Ciències de la Salut, el problema es troba en les altes esferes. En ambdós casos, sens dubte, hi ha un "gap de gènere".

El "gap" de gènere en la ciència

Actualment només el 18% dels càrrecs directius dels hospitals públics del nostre país recauen en mans de dones. Una xifra que encara empitjora en el cas de les institucions privades. No obstant això, les aules de carreres relacionades amb les ciències de la salut estan plenes de rostres femenins. "El coneixement científic s'ha transmès històricament de mares a filles", ha recordat Revuelta, que ha denunciat que "no podien ser metges ni obtenir títols, però eren elles les que curaven". La diferència era cobrar o no cobrar, han comentat els ponents. "No eren bruixes, eren dones", ha puntat la directora del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF-BSM.

En aquest sentit, tal com ha exposat el professor Puig-Junoy, les dones acostumen a ocupar càrrecs que impliquen un contacte directe amb els pacients i, per tant, estan més exposades. "Les dones han patit una major exposició a infectar-se de covid-19", ha admès el director del Màster en Economia de la Salut i el Medicament.

Tanmateix, aquest repartiment desigual entre homes i dones en la carrera científica no només s'observa a l'hospital, sinó també al laboratori. "Hi ha una gran diferència entre les publicacions amb autores femenines o amb autors masculins", ha indicat Arévalo, que també ha recollit la diferència pel que fa al contingut: "Els homes acostumen a firmar els articles de més impacte o relacionats amb aquells sectors més rellevants". Però, com canviem aquesta situació?

La directora de Public Affairs a Sanofi Espanya, Arantxa Catalán, ha proposat apostar pel talent femení, ja que "genera un benefici obvi per a la societat" i tothom "vol invertir en allò que genera bons resultats". Quelcom a què han assentit Revuelta i Puig-Junoy, que s'han compromès a seguir animant les alumnes a les aules. Per la seva banda, Arévalo ha afegit la necessitat de "canviar els processos de mesuratge dins de la carrera" i ha demanat "garantir estabilitat de contractes en la investigació".

En qualsevol cas, aquesta no és una tasca que s'hagi de començar a desenvolupar al final dels estudis superiors, ja que els estereotips que s'associen al nivell intel·lectual es formen a partir dels sis anys i tenen un efecte immediat.