La UPF Barcelona School of Management i l’ACCID creen una càtedra sobre transparència i control

13 Enero - 2022
El director general de la UPF-BSM, José M. Martínez-Sierra, i el president de l'ACCID, Daniel Faura.
  • L’escola de management de la Universitat Pompeu Fabra i l’Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció (ACCID) signen un acord per crear la Càtedra ACCID de Transparència i Control
  • Llorenç Bagur, director de la càtedra: “Les empreses han de deixar de ser caixes negres on només flueix la informació financera”
  • Daniel Faura, president de l’ACCID: “La cooperació entre les institucions acadèmiques i les associacions professionals és fonamental per a innovar”

La UPF Barcelona School of Management (UPF-BSM) i l’Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció (ACCID) han signat un acord per a la creació de la Càtedra ACCID de Transparència i Control. L’acte de signatura ha comptat amb la presència del director general de l’escola, José M. Martínez-Sierra, el degà de la UPF-BSM i director de la càtedra, Llorenç Bagur, el president de l’ACCID, Daniel Faura, i la coordinadora de l’ACCID, Ana Quesada.

La Càtedra ACCID de Transparència i Control de la UPF Barcelona School of Management neix a partir de la voluntat conjunta d’ambdues institucions d’estudiar les millors pràctiques d’informació financera i control, promovent la recerca i la divulgació en la matèria comptable i de direcció. En la càtedra també hi participaran com a investigadors el Vicedegà de Transferència del Coneixement de la UPF-BSM, Ramon Bastida, i el Vicedegà de Recerca de la UPF-BSM, Jordi Perramon.

Els objectius principals de la càtedra són produir recerca que pugui ajudar a empreses a millorar la seva informació financera; analitzar la informació financera i de control en els diferents sectors que componen l’economia; estudiar les noves tendències i millors pràctiques en informació financera i control; realitzar transferència del coneixement adquirit mitjançant diferents tipus de publicacions i esdeveniments (jornades, congressos, etc.) i reduir la distància entre els resultats d’investigacions acadèmiques i les seves implicacions pràctiques.

Bagur: “És clau que les empreses prenguin consciència de la necessitat de ser més transparents i aportin informació sobre intangibles en dimensions com sostenibilitat, medi ambient, etc. Aquí és precisament on pren sentit aquesta càtedra”

Segons el director de la càtedra, “cada vegada hi ha un consens més gran quant a la necessitat de complementar la comptabilitat financera clàssica amb ítems de tipus qualitatiu, perquè aquesta resulti més informativa. Les empreses han de deixar de ser caixes negres on només flueix la informació financera”, assenyala Llorenç Bagur.

El degà de la UPF-BSM afirma que molts estudis demostren que els estats financers es queden cada cop més curts a l'hora de proporcionar informació rellevant sobre els riscos empresarials reals i sobre la seva capacitat per predir el futur. I afegeix que una gran quantitat d’institucions internacionals ja promouen accions per solucionar aquesta manca de poder informatiu de la comptabilitat.

“No tot el que compta es pot mesurar en euros. I en aquest sentit, és clau que les empreses, independentment de la seva mida, prenguin consciència de la necessitat de ser més transparents en tots els sentits i aportin informació sobre intangibles en dimensions com sostenibilitat, medi ambient, responsabilitat social corporativa, etc. Aquí és precisament on pren sentit aquesta càtedra per conscienciar i divulgar aquest nou paradigma”, conclou Bagur.

Per al president de l’ACCID, Daniel Faura, la comptabilitat del futur ha d’eixamplar i superar els eixos que caracteritzaven la seva funció: registre, classificació i presentació valorada econòmica i financerament de les transaccions que gestionen les empreses i organitzacions. Segons Faura, la comptabilitat “ha d’estar constituïda per una pràctica tècnica, social, i ètica que s’ocupi de l’ús sostenible dels recursos i del retiment de comptes pertinent i adequat adreçat als diferents grups d’interès, contribuint al creixement de les organitzacions, les persones i el seu entorn natural”.

Faura: “La comptabilitat del futur ha de ser una pràctica tècnica, social, i ètica que s’ocupi de l’ús sostenible dels recursos i del retiment de comptes”

“La cooperació entre les institucions acadèmiques i les associacions professionals és fonamental per a innovar, assolir i transmetre coneixement que s’adeqüi a les necessitats i  les exigències dels canvis que comporten els nous paradigmes, transformacions i tendències”, afegeix el president de l’ACCID.

Premi a la recerca en català

En el marc de la creació de la càtedra s'ha acordat també la convocatòria d’un premi a la recerca en català, que reconeixerà el millor treball de final de màster (TFM) fet a la UPF-BSM en català i que versi sobre temes comptables, financers i de gestió. “Aquest guardó pretén impulsar l’ús del català com a llengua de negocis i valorar el seu potencial en els àmbits del management i del lideratge”, explica el director de la Càtedra ACCID de Transparència i Control, Llorenç Bagur.