Big Data: la tecnologia que canvia l'esport

18 Enero - 2019
  • La captació i l'anàlisi de dades són el repte més important per a les entitats esportives
  • La Jornada del Màster en Direcció i Gestió Esportiva abordarà l'aplicació del Big Data i la tecnologia a la indústria de l'esport el proper 30 de gener

Ja fa 8 anys que la UPF Barcelona School of Management organitza la Jornada del Màster en Direcció i Gestió Esportiva. El proper 30 de gener se'n celebrarà una més, una jornada que es centrarà en el management esportiu i que l'abordarà des de la perspectiva de la tecnologia, el Big Data i l'analítica. La irrupció de les noves tecnologies a la indústria de l'esport ja és una realitat que ha canviat l'esport en els últims anys, tan sols cal pensar en com ha evolucionat l'equipament, l'arbitratge, els entrenaments o la recuperació després d'una lesió. Però hi ha una faceta de la tecnologia que és transversal i que planteja un repte per a les entitats esportives. Parlem del Big Data.

Quan es diu que la captació i l'anàlisi de dades és transversal es fa referència a que la seva aplicació es du a terme en diferents àmbits de la gestió esportiva. En primer lloc cal destacar l'aplicació del Big Data en el camp del màrqueting. A través de les dades que les entitats tenen a les seves mans és possible millorar la interacció amb els seguidors, donar resposta a les seves necessitats, fidelitzar-los i desenvolupar campanyes per arribar, per exemple, a un augment de l'afluència de públic als partits. L'aplicació de l'annalística de dades també permet millorar els centres esportius convertint-los en espais que a través de la tecnologia s'orienten més a l'usuari, amb accessos i restauració més eficients.

Per altra banda, el Big Data s'utilitza per analitzar, monitoritzar i seguir el rendiment dels atletes. Segons les dades recollides en els entrenaments es pot modificar i millorar la preparació dels esportistes. En aquest mateix camp també destaca l'ús de l'anàlisi de dades en la ideació d'estratègies de joc o inclús per modificar estratègies quan una competició ja s'està duent a terme. Un exemple d'èxit és el cas de l'ús del Big Data per part de l'equip de ciclisme Movistar, els quals van monitoritzar els seus corredors i a través de les mesures extretes o els punts de la carretera que permetien aconseguir més velocitat als ciclistes van modificar la preparació i les estratègies per a les carreres. Sense anar més lluny Valverde, corredor de l'equip, guanyava el mundial fa uns mesos...

És en aquest context que el Big Data apareix com el repte més important per les entitats esportives i és per això que la Jornada del Màster de Direcció i Gestió de l'esport ho abordarà amb diferents ponències el proper 30 de gener. Es tractarà el cas de l'equip de ciclisme Movistar juntament amb altres casos pràctics d'innovació tecnològica en l'esport. Es presentaran star-ups esportives com Skitude o Patadon en les que l'ús del Big Data hi juga un paper fonamental i es realitzaran sessions de networking entre d'altres conferències i actes. Tot això el proper 30 de gener, de les 8.30h a les 16.30h a la UPF Barcelona School of Management.