"Veurem 10.000 anys de canvi ecològic en 50 anys"

31 Mayo - 2021

"El temps profund és realment una referència a l'edat de la Terra. El temps profund ens convida a pensar en escales temporals que es desenvolupen en el temps geològic, és molt més enllà de l’experiència de qualsevol persona viva o imaginativa. El temps profund ens demana que pensem en el temps a l’escala del planeta mateix". L’autor de Footprints, David Farrier, respon a la pregunta sobre què es fa el temps profund per part del periodista i alumne del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF-BSM, Luis Quevedo.

El periodista i l'autor parlen en aquesta entrevista en el marc del Dia Mundial del Medi Ambient celebrat a la UPF Barcelona School of Management. La conversa gira al voltant de la necessitat de ser conscients de l’impacte i les petjades que la humanitat deixarà al planeta per a les generacions futures. Som capaços de pensar en termes de temps profund? Podem incorporar aquesta visió a la nostra vida de dilluns a diumenge?

“És un repte, sí, però crec que podem. Crec que és possible estirar també la nostra imaginació i el nostre sentit de l’empatia. La raó per la qual crec que és tan important pensar en termes de temps profund també en termes de temps que experimentem és perquè gran part del que estem fent avui en dia tindrà un efecte en el món que vindrà per milers d’anys i milers de generacions. Estem donant forma al món on hauran de viure els que ens segueixen. Crec que això requereix que puguem imaginar aquest tipus d’impacte en aquestes vides. Sentir empatia per aquelles persones que hauran de fer front al món que pot ser molt difícil. Això pot presentar ecosistemes força diferents dels que els humans hem conegut durant tota la història de la humanitat. Crec que podem, però també crec que hem de fer-ho", diu Farrier.

Farrier i Quevedo també exploren el concepte de fòssils futurs: “Els futurs fòssils són una manera de fer que el futur profund sigui immediat i disponible en el present, perquè qualsevol cosa podria ser un fòssil futur. El portàtil que ara us parlo en les condicions adequades podria crear el seu propi tipus de fòssil futur. Són les coses que ens envolten cada dia, les ciutats que vivim, els objectes quotidians, les ulleres que porto ... són força corrents i donem per fet. Un dels més sorprenents és Xangai".

L’autor assenyala que “hi ha hagut una acceleració massiva en tota mena de processos planetaris impulsats per l’activitat humana des del 1950. El cicle del carboni, la fusió a l’Àrtic ... tots aquests processos tindran enormes implicacions per a nosaltres, però no ho fem” no sé com de ràpid. Veurem 10.000 anys de canvi ecològic en 50 anys".

Per tant, serà suficient que ens adonem del canvi? “Se'ns ha pensat que no. Ens ensenyen a curt termini, en cicles electorals, a satisfer l’impuls de consum. Realment no se’ns demana que pensem en termes de temps intergeneracional. Hem de cultivar un sentit més atent i atent a la rapidesa del canvi. És un repte, perquè la societat moderna està organitzada per lluitar contra això i mantenir el focus en el present. Una de les lliçons més importants que hem d'aprendre és que som més que el nostre present", diu Farrier.

Durant aquesta entrevista, el periodista i l'autor també debaten sobre el paper de les arts en aquest esforç global de lluita contra el canvi climàtic: "Les arts tenen un paper vital a jugar. Els fòssils futurs són històries explicades al futur. Cada molècula de carboni, cada microplàstic té el potencial d’explicar una història al futur sobre allò que ens importava i allò que no ens importava. El que l'art pot ajudar-nos a fer no és només veure el món com és ara, sinó imaginar el món d'una altra manera".

Farrier recorda que es diu que "necessitem salvar el planeta", però això és un lleu malentès a parer seu: "Al planeta no li importa i continuarà independentment del que facin les societats humanes. El que hem de preservar és un planeta habitable, on la vida pugui prosperar".

El periodista també analitza el paper de les arts en la lluita per la sostenibilitat: “Estem intentant salvar el planeta amb ciència, que és amoral. Són les arts on podem trobar valors morals i humans. És a les arts la resposta per salvar el planeta?". La resposta és tan fàcil com una conversa: “Crec que necessitem la comunicació entre tots dos. Les arts ens poden donar les històries per imaginar un futur esperançador", expressa Farrier.

També et pot interessar