10 llibres imprescindibles per llegir al 2020

10 Febrero - 2020

Mantenir-se al dia en lideratge, estratègia i management pot suposar un veritable repte. Els autors que, cada any, publiquen novetats en aquest àmbit són nombrosos, sense oblidar als clàssics del management que segueixen molt vigents malgrat els canvis constants d'escenari. Amb l'objectiu d'ajudar-nos a escollir amb criteri les nostres lectures per aquest any 2020, cinc professors de la UPF Barcelona School of Management han seleccionat els que consideren com els 10 llibres imprescindibles a tenir en compte aquest 2020. Els autors d'aquesta selecció són els següents::

Ramon Bastida, vicedegà de transferència de coneixement
Mercè Martín, professora i responsable de l`'àrea acadèmica de persones i organitzacions
Nicole Kalemba, professora de l'àrea de Màrqueting
Belén Badia, directora de Persones i Comunicació d'Uriach i professora del Màster en Direcció de Comunicació
Joan Francesc Cánovas, director acadèmic del Màster en Direcció de Comunicació

Els 10 llibres seleccionats són els següents:

Lencioni ens revela els cinc problemes que impedeixen que, fins i tot, els equips més brillants funcionin. I proposa un model i uns passos pràctics per superar aquests obstacles i construir un equip cohesionat i eficaç. L'absència de confiança, el temor al conflicte, la falta de compromís, evitar responsabilitats i la falta d'atenció als resultats són les cinc disfuncions, segons l'autor. Encara que poden ser estudiades per separat, aquestes cinc disfuncions afecten estructuralment el tot, de manera que han de ser tractades, corregides i evitades en conjunt.

Un llibre publicat en 1989 del qual s'han venut més de 25 milions de còpies en 52 idiomes. L'autor llista 32 principis d'acció que, una vegada establerts com a hàbits, ajuden a aconseguir un alt nivell d'efectivitat en tots els aspectes de la vida. Covey argumenta que aquests hàbits estan basats en principis de l'ètica del caràcter i són atemporals, universals i evidents per si mateixos.

Una organització exponencial és aquella que el seu impacte és almenys 10 vegades més gran que les del seu entorn. Són disruptives, es recolzen en tècniques organitzatives diferents i en tecnologies acceleradores. Aquest llibre permet conèixer com qualsevol companyia pot convertir-se en una organització exponencial. L'autor, Salim Ismail, és un dels responsables i impulsors de la Singularity University, un projecte de Google que està revolucionant els patrons de l'ensenyament i l'aprenentatge.

Aquest llibre argumenta que l'única cosa que pot fer sobresortir a una empresa és que somiï, i que el seu somni sigui compartit i ens arribi a tots. Mitjançant històries d'èxit que constitueixen excel·lents fonts d'aprenentatge, els autors ens ajuden a descobrir i a explicar el somni. El resultat esdevé inspirador per als qui desitgen viure l'aventura d'emprendre projectes i dirigir empreses en mercats molt competitius.

El principal objectiu d'aquest llibre és exposar factors clau que contribueixen a l'èxit empresarial i també els factors que afavoreixen que l'èxit es mantingui al llarg dels anys. Els autors presenten bones pràctiques en relació a l'equip humà i al disseny i millora del model de negoci. També mostren les principals causes de fracàs empresarial. S'inclouen casos pràctics d'empreses de diferents sectors.

Solem pensar que només poden innovar les grans empreses, però les mitjanes i fins i tot les petites tenen moltes possibilitats de fer-ho. Què necessiten? Actitud i Aptitud. Amb una experiència de més de 25 anys en el camp de la innovació, Cornella respon de manera clara a les preguntes bàsiques: què, per què, qui, quan, on, com i quant innovar. Un llibre que ajuda a entendre les dificultats i oportunitats de la innovació i proporciona una eina pràctica per a posar-la en marxa.

Un cant a l'optimisme en plena crisi global. Un llibre que explica perquè som més pessimistes del que en realitat hauríem de ser donada la situació real del món. Les dades indiquen que el món cada vegada va millor. L'autor afirma que tenim 10 instints que distorsionen la nostra visió. Des de la nostra tendència a dividir el món en dos camps (nosaltres versus ells) a la manera en què consumim la informació dels mitjans (basada en l'explotació de la por) i com percebem el progrés (creient que les coses sempre empitjoren). És el llibre favorit de Bill Gates, fins al punt que en el 2018 el va regalar a tots els graduats dels Estats Units.

Títol de referència sobre el tema, no parla dels motius de l'escalfament global, sinó que és un relat caleidoscòpic de les conseqüències que tindrà, tan sols dins d'una generació, la nostra impassibilitat davant la crisi ecològica. El llibre ens transporta a un futur imminent i reflexiona sobre com hem devastat la nostra pròpia llar; tot això en clau d'una fervent i urgent crida al canvi. Un contundent i radical assaig que afirma que ja res serà igual: "No tornarà a haver-hi normalitat".

Aquest llibre presenta un detallat pla per a gestionar un canvi ràpid sense desequilibrar la gestió de l'empresa. Il·lustra clarament com aplicar un full de ruta creatiu i analític per fer front als reptes actuals i preparar-se per al futur. Després de més de 10 anys de recerques, Tabrizi revela un model de transformació en 90 dies format per tres fases de 30 dies cadascuna.

Un relat de fa més de 30 anys que contínua sent de plena actualitat. Una rondalla simple i enginyosa que ens ensenya que tot canvia, i que les fórmules que van servir en el seu moment poden quedar obsoletes avui. El llibre descriu el canvi en el treball i la vida, i quatre reaccions típiques: resistir-se al canvi per por d'alguna cosa pitjor, aprendre a adaptar-se quan es comprèn que el canvi pot conduir a una millora, detectar aviat el canvi i finalment afanyar-se cap a l'acció.