Xavier Marcet: Com liderar en temps enterbolits

2 Abril - 2020
  • El segon webinar de la UPF Barcelona School of Management sobre 'Repensar el Management' va reunir a més de 300 persones
  • Xavier Marcet va parlar del paper del líder en moments de crisi com els actuals (COVid-19) i de les prioritats principals de les empreses

'El major perill en temps turbulents no és la turbulència sinó actuar amb la lògica d'ahir'. Ho va dir Peter Drucker en els anys 70 i ho repeteix Xavier Marcet el 2020, en plena crisi pel coronavirus.

Xavier Marcet és president de la consultora Lead to Change, especialitzada en innovació estratègica amb oficines a Barcelona, ​​Boston i Santiago de Xile. Empreses com HP, Sony, Repsol, Agbar, Seat, Telefónica, Caixabank o els Laboratoris Esteve, i fins i tot institucions com la Universitat d'Oxford o el Govern d'Espanya, han confiat en la seva visió estratègica en temes d'innovació. A la UPF Barcelona School of Management és professor del postgrau en Innovació i Design Thinking i col·laborador de molts altres programes en matèria d'estratègia i lideratge. Va participar en el webinar #RethinkingManagementLive, una iniciativa de la UPF Barcelona School of Management que cada setmana cita experts acadèmics per debatre sobre l'impacte del COVID-19 i, de forma constructiva, de les oportunitats que la situació actual ens ofereix de replantejar-nos el management, el desenvolupament econòmic, la sostenibilitat i el benestar planetari.

Més de 300 persones van participar en la sessió en directe on Marcet va descriure clarament el perfil necessari de lideratge, a empreses i organitzacions, per superar la crisi econòmica produïda per la pandèmia del COVID-19. 'Hi ha empreses que reaccionen, s'adapten, no es queden aturades i això és el que ha de fomentar un bon líder'.

Al respecte, Marcet va donar-hi algunes pistes: 'Aquests dies toca combinar la doble dinàmica de prendre decisions de contingència i alhora ser capaços de crear noves oportunitats. Aquí el paper del líder és fonamental perquè ha de mantenir la calma i pensar què és el que haurà de fer demà en base a 3 prioritats essencials: la gent, la tresoreria i els clients'. I alhora va advertir: 'Compte amb la burocràcia. No cal burocratitzar les crisis, cal adaptar-se i reaccionar. Pensar, pensar i pensar quines oportunitats s'obren. Assumir riscos i equivocar-se'.

Què ha de fer un bon líder a hores d'ara:

• Ser autèntic i liderar amb l'exemple.
  • Comunicar amb claredat i amb veritat.
  • Tenir capacitat de resiliència. No amagar-se ni esperar que tot passi.
  • Ajustar expectatives.
  • Actuar i prendre decisions. No hi ha plans perfectes en temps de crisi, cal ser àgil per redefinir objectius i agendes.
  • Posar perspectiva al cataclisme i buscar la recuperació a mig termini.
  • Combinar el propòsit amb una nova visió i operativitat.
  • Contribuir a la societat amb lideratge ètic com a veritable valor afegit diferencial.

Marcet va concloure la seva xerrada amb la frase 'Cal tenir confiança en el futur i humilitat'. Per a Xavier Marcet, el 2020 és un any per 'salvar els mobles i buscar noves oportunitats' i el 2021 servirà per 'replantejar-nos els models i fonaments socials i econòmics'.

'Espero que el teletreball faci tremolar les estructures jeràrquiques de les organitzacions i aconseguim ser menys burocràtics. També la confiança en la gent i la suma d'intel·ligències. Les màquines funcionen i les persones treballen i aquesta crisi ha servit per evidenciar que ni la Intel·ligència Artificial, ni la Robòtica ni la Tecnologia estan encara madures per salvar-nos d'una crisi com l'actual. No hi ha hagut cap robot que anticipés la pandèmia ni trobés una vacuna. La clau segueix estant en les persones'.

Properes sessions en directe

En el seu propòsit de mantenir viu el debat i la reflexió i facilitant experts a la societat, la UPF Barcelona School of Management oferirà el proper dimarts dia 7 d'abril una altra sessió en directe, en aquest cas, específica sobre el Comerç Internacional. Estaran en directe Carles Murillo, catedràtic d'Economia Aplicada i director del Màster en Negocis Internacionals de la UPF Barcelona School of Management i Joan Tristany, director general i secretari general d'AMEC Associació Empresarial. Ells ens parlaran de les conseqüències i oportunitats de la crisi del COVID-19 en el Comerç Internacional.

D'altra banda, el dijous 16 d'abril serà Alfons Cornella, fundador i CEO d'Infonomia i l'Institut Next i professor col·laborador a la UPF Barcelona School of Management, qui a les 10h participarà en la sessió en directe parlant-nos d'Innovació en un nou webinar de #RethinkingManagementLive

Veure el vídeo sencer de la sessió.

Veure la presentació de Xavier Marcet.