Wunderkammer, de projecte de màster a realitat empresarial

7 Febrero - 2017

"Es pot editar d'una altra manera, es pot llegir d'una altra manera i es pot comprar i consumir llibres d'una altra manera". Elisabet Riera, alumna de l'edició 2014-2015 del Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management, ho tenia clar quan va fer el màster i ho ha tingut clar a l'hora d'emprendre el seu propi projecte empresarial.
Elisabet Riera acaba de posar en marxa una nova editorial a Barcelona, WUNDERKAMMER, el seu projecte final del Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management, però fet realitat. Mentre el cursava, va decidir crear una editorial, petita, de culte i especialitzada en rareses literàries: joies editorials, textos singulars, obres desconegudes, llibres inèdits en castellà o edicions especials amb pròlegs de valor. Els seus llibres estan publicats amb un acurat disseny i estètica vintage, que converteixi el llibre en objecte cultural.
'El projecte individual de final de màster és un requisit indispensable per a l'obtenció del títol i, en bona mesura, el resultat d'haver pogut posar en pràctica els coneixements adquirits al llarg del programa. Naturalment, pot ser d'edició en paper o digital, la creació de línies editorials o col•leccions, o generar continguts per a nous suports, apps, nous models d'empresa, etc.', explica Javier Aparicio Maydeu, director del Màster en Edició.
Malgrat la crisi que pateix el sector, Elisabet Riera va optar per crear una editorial. 'Per què una editorial? Per mi és un tema vocacional. Neix d'una passió lectora i escriptora i al mateix temps literària. I així es com sorgeix la idea de crear una petita editorial que fos un projecte molt sentit, molt rumiat i molt estimat", comenta Riera.
El projecte de Riera va rebre el reconeixement del Màster amb un dels premis CEDRO als millors projectes editorials, tot posant de relleu que complia acuradament amb els objectius del programa: que els projectes siguin innovadors, sostenibles com a negoci i veritablement pensats pel mercat real.
Acabat el màster, Riera decideix posar en marxa el projecte essent el màxim de fidel a la idea que sigui una editorial de culte de rareses literàries. L'ambició és gran quant a estètica i títols a redescobrir però també realista i, per tant, els tiratges de WunderKammer seran inicialment petits. "Ens agradaria tenir uns lectors fidels i que els hi agradés, no només els llibres que fem, sinó també el projecte en si". El primer títol publicat ha estat Lo que dicen las mesas parlantes de Victor Hugo, un llibre inèdit en castellà, traduït ara per Cloe Masotta i Los raros, de Rubén Darío, coincidint amb el 120è aniversari de la primera edició. "És un llibre fantàstic pel que fa al llenguatge, on Dario mostra una prosa barroca i preciosista, és un text molt sensual i sensorial", comenta l'editora per a qui, aquest llibre, esdevé quasi com una guia literària.
Riera reconeix que el Màster ha estat una palanca i una ajuda valuosa per posar en marxa el seu projecte editorial. "M'ha permès parlar amb grans professionals del sector i he pogut aprofitar per preguntar coses molt concretes relacionades amb els problemes reals que se m'anaven plantejant a l'hora de projectar i tirar endavant el projecte. En aquest sentit, m'ha estat molt útil", explica Riera. El director del Màster, Javier Aparicio, està del tot convençut que la nova i jove editora Elisabet Riera obtindrà més èxits professionals en el futur. 'Aquest és el veritable valor del màster: impulsar la carrera professional dels nostres estudiants però també afavorir el creixement i desenvolupament de la mateixa indústria editorial', conclou el director del Màster en Edició, que es mostra molt satisfet pel fet que de cada promoció surtin noves empreses i iniciatives que miren d'enriquir el món del llibre.