La professionalització del futbol com a oportunitat de creixement econòmic

22 Abril - 2021

La primera sessió de la 10a Jornada del Màster en Gestió Esportiva ha tractat diverses experiències de professionalització del futbol la intervenció de Carles Murillo, director del Màster en Gestió Esportiva de la UPF-BSM, Patricia Rodríguez, Board Member a Granada CF i una taula rodona amb Octavi Anoro, adjunt a la Direcció Internacional en LaLiga. Responsable de LaLiga Global Network; Anna Esteve, responsable de la implantació i activació de patrocinis i del desenvolupament de Negoci de Futbol Femení al Llevant UD; Álvaro Ramos, coordinador general del futbol femení en Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense i Rodrigo Yavarone, gerent de Màrqueting i Comercial de Club Nacional de Football de Montevideo.

Murillo ha donat la benvinguda a la jornada i ha destacat que en la seva desena edició ja s'han convertit en un referent en el sector, repassant algunes de les temàtiques tractades en edicions anteriors, com la comunicació i el márquetin en l'esport, els sponsors, els e-sports, etc.

Rodríguez ha seguit amb una ponència sobre com la formació és clau per a la professionalització de l'esport repassant la seva trajectòria professional: “Vaig entrar a l'Eibar com a directora financera venint del món de l'empresa i ràpidament vaig passar a gestionar altres coses com per exemple també recursos humans. En poc temps vam fer moltes coses molt boniques”. Un dels temes que apunta Rodríguez que va costar més va ser fer entendre als consellers que s'havien d'apartar de la gestió del dia a dia: “Haurien de dedicar-se a ser consellers i entendre que havien contractat persones per a portar el club com a empresa, havien de dedicar-se a pensar en el llarg termini”.

Rodríguez va arribar a ser directora general de l'Eibar i amb la seva gestió al final d'aquell any la solidesa del club va millorar. No obstant això, afirma que va arribar un punt en què “estava cansada de sentir que es podia fer una bona gestió amb diners”. Així que Rodríguez va decidir canviar de club, va marxar a l'Elx, un club en concurs de creditors i a segona divisió. Després de gestionar un ERTO i altres dificultats, Rodríguez pot afirmar que va deixar un club econòmicament sanejat i un ascens a primera.

"Com més creixi al futbol, més creixerem nosaltres"
La sessió ha seguit amb la intervenció de quatre alumni del màster. Ha començat Álvaro Ramos, coordinador general del futbol femení en Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense. Ramos ha repassat la situació actual del futbol femení a Sud-Amèrica, una modalitat “relativament nova, el primer torneig va aparèixer 49 anys més tard que el primer torneig masculí”.

Seguidament ha parlat Rodrigo Yavarone, gerent de Màrqueting i Comercial de Club Nacional de Football de Montevideo. “És un desafiament molt interessant i una gran responsabilitat”, ha dit. Club Nacional de Football és una associació sense ànim de lucre i canvia de directiva cada tres anys. L'actual, segons afirma Yavarone, es va fixar quatre pilars de gestió: “Fer focus en una estructura esportiva a llarg termini potenciant la pedrera, donant-li prioritat -actualment la majoria dels jugadors són de la pedrera-; gestió econòmica; missió social i transmissió de valors; generació d'ingressos a través de patrocinis, gires o pretemporades internacionals”. Yavarone ha comptat els projectes del Nacional per a detectar als seus seguidors i com engreixar una base de dades per a conèixer-los millor.

Anna Esteve, responsable de la implantació i activació de patrocinis i del desenvolupament de Negoci de Futbol Femení en Llevant UD ha celebrat el moviment en pro de la igualtat de gènere mundialment, que es tradueix en un increment del futbol femení: “Cosa que deriva en increment econòmic: drets televisius, ticketing, patrocini…”.

“Hem de generar estructures professionalitzades. A Espanya la lliga no és professional, però per sort l'any que ve ho serà. I això significa que els drets de televisió i patrocini aniran centralitzats, i això repercutirà positivament en els clubs”, ha afirmat Esteve. “Entrarem en una etapa d'estabilitat i això farà que el futbol femení creixi”, ha finalitzat la portaveu del Llevant UD.

Octavi Anoro ha tancat la taula rodona amb la seva experiència com a adjunt a la Direcció Internacional en LaLiga: “Vaig fer el màster amb l'esperança que el sector es professionalitzaria, 12 anys després crec que encara hi ha marge de millora”. Anoro ha afirmat que en aquell moment solament hi havia unes 50 persones per a organitzar la lliga de primera i de segona, “ara hi ha aproximadament unes 700”. El portaveu de LaLiga ha marcat el seu objectiu: “Volem ser la segona lliga més vista en cada país després de la local, com més creixi el futbol, més creixerem nosaltres”.