Pot el Blockchain impulsar l'exportació de la indústria farmacèutica?

24 Diciembre - 2019
  • Block-Tech-Pharma obté el primer premi de la Càtedra Izertis al millor projecte del postgrau en Blockchain de la UPF Barcelona School of Management
  • Agrocoin i Blocktequila van rebre el segon i tercer premi Izertis
  • El jurat reconeix la qualitat dels projectes i la seva aportació a desenvolupar la tecnologia blockchain oferint solucions innovadores en cadascuna de les indústries

blockchain

Ningú dubta ja de l'impacte que s'espera del blockchain en els pròxims anys en tots els sectors productius. Es parla d'un canvi de paradigma on les transaccions i els tràmits seran més ràpids, segurs i senzills i tots podrem fer intercanvis de valor sense limitacions geogràfiques ni estructura. Però com afectarà això a les empreses, a la indústria, quins sectors es poden beneficiar i com?. Per a generar coneixement sistematitzat i impulsar el desenvolupament de tecnologia blockchain a Espanya, la UPF Barcelona School of Management i la Consultora Izertis van crear la Càtedra Izertis dedicada a la recerca, divulgació i transferència de coneixement sobre Blockchain. 'Com a impulsors del blockchain a Espanya intentem a través de la càtedra i del postgrau en Blockchain impulsar projectes i extreure aprenentatges per a la presa de decisions estratègiques dins dels diferents sectors empresarials', explica Luz Parrondo, professora de la UPF Barcelona School of Management.

La Càtedra Izertis va concedir el passat 20 de desembre els premis als millors projectes del postgrau en Blockchain per la seva aportació al desenvolupament de la tecnologia blockchain oferint solucions innovadores a diferents sectors i indústries. 'Són projectes de gran qualitat i sens dubte de gran valor per als diferents sectors', assenyala Sheila Mendez, directora de Transformació Digital i Innovació de Izertis.

Block-Tech-Pharma

El primer premi, valorat en 3.000 euros, ha estat pel projecte Block-Tech-Pharma, de Bàrbara Navas i Sabina Fernández. Block-Tech-Pharma proposa l'ús de blockchain per a optimitzar els processos d'exportació de la indústria farmacèutica. A Espanya, l'any 2018, operaven dues-centes seixanta-tres empreses, un 4,4% més que en l'exercici anterior i segons un estudi realitzat per HSBC, les exportacions de la indústria farmacèutica suposen un 30,6% dels seus ingressos totals. El projecte sosté que a través de la tecnologia blockchain es pot reduir els costos, temps i intermediaris en el sistema d'exportacions del sector farmacèutic. 'El blockchain és la solució procedimental per a l'intercanvi de documents logístics, sanitaris/reguladors, duaners, bancaris, i d'altres, que són imprescindibles per a l'exportació de medicaments, productes sanitaris o cosmètics'. Per a això proposen crear una plataforma pròpia en Hyperledger Fabric que uneixi a la farmacèutica i a tots els seus distribuïdors en una mateixa xarxa que faciliti el flux documentari en línia i descentralitzat, a més de processos de verificació de la documentació automàtics, ràpids i segurs. Paral·lelament, s'ofereix un mètode de pagament acte-executable, sota determinades condicions programades i prèviament negociades entre les parts.

Optimitzar el sector de l'ametlla i el tequila

Agrocoin de Jesús Muñoz García, Santiago Alonso Larruscain i Rubén López Carreño va rebre el segon premi, valorat en 2000 euros. Agrocoin proposa crear un ecosistema que empra tecnologia Blockchain per a l'optimització de la producció agrícola de l'ametlla amb la finalitat d'augmentar i garantitzar els beneficis econòmics de tots els agents participants en ella. El projecte inclou un Secutity Token (ALMOND), un Utility Token (LOT), una sèrie de protocols i una dApp que permet invertir, finançar, distribuir i reservar la producció d'ametlla dins d'un mercat obert i garantint per complet la cadena de subministrament del producte, des del propietari de les terres fins a l'industrial que processa les ametlles. 'La nostra idea és que sigui una entitat sense ànim de lucre que permeti eliminar intermediaris i revaloritzar i dignificar el treball del productor'.

Finalment, Alfonso Moreno García i Eduard Nogués Lara van rebre el tercer premi (1.000 euros) per Blocktequila Project, orientat a incrementar el control de la cadena de subministrament i producció del tequila, amb el conseqüent coneixement i el marcat en cada etapa del procés productiu. El projecte proposa usar la tecnologia Blockchain per a generar mecanismes que assegurin la traçabilitat de les transaccions relacionades amb l'atzavara i tota la informació associada a aquestes, així com garantir la integritat d'aquesta informació. L'objectiu és aconseguir la màxima transparència i seguretat en tota la cadena de producció des de l'origen de la matèria primera fins a la venda del tequila, com a element diferencial de qualitat, seguretat alimentària i lluita contra el frau.