Jorge Herralde: 'Quan un editor redueix l'exigència, perd la credibilitat'

27 Junio - 2019
  • El fundador d'Anagrama va compartir la seva àmplia experiència com a editor amb els alumnes del Màster en Edició en una conversa dirigida per Javier Aparicio Maydeu, director del programa impartit a la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra.

Jorge Herralde Grau, escriptor i editor nascut a Barcelona, va acudir un any més a la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra per oferir als alumnes del Màster en Edició una classe magistral i ineludible per a tot aquell que desitgi dedicar-se al món editorial. Ho va fer al costat de Javier Aparicio Maydeu, creador i director del Màster en Edició de la Universitat Pompeu Fabra, que enguany compleix 24 anys formant editors. Jorge Herralde, considerat com un dels millors editors literaris del món, és reconegut perquè al llarg de la seva prolífica carrera va fundar Anagrama l'any 1967 i després de més de 50 anys al capdavant, va publicar al voltant de 4.000 títols. A més de la seva faceta d'editor també compta amb la d'escriptor, amb diversos llibres sobre les seves experiències editorials. De tot això, en va parlar obertament amb els estudiants del màster de la UPF Barcelona School of Management.

Durant la conversa que va mantenir amb Javier Aparicio Maydeu, Herralde va desgranar les qualitats necessàries per a ser editor. 'El bàsic és l'amor per la lectura, la passió per l'ofici d'editor, el concurs de la sort i algunes coses més...', assenyalava Herralde. Però també advertia: 'Quan es redueix l'exigència desapareix la credibilitat', donant així tota una lliçó de vida i de professió als assistents. I és que a Anagrama se li reconeix especialment el seu compromís i protecció de la línia editorial, lluny dels vaivens mediàtics. De fet, el propi Herralde va confessar que, per a ell, l'ofici d'editor és una professió "apassionant" i assegurava que està feta 'a la seva mida'. Sobre què fer per trobar bones obres per publicar, Herralde recomanava "diversos anys de àvida lectura" com a clau per descobrir bons autors. 'Un bon autor és aquell que té el suficient talent i sap mantenir-lo fins al final del llibre'. I respecte a la seva relació amb els escriptors que ha publicat, Herralde es va remuntar als inicis de la seva carrera per recordar com molts d'ells han acabat sent els seus millors amics. Per concloure el col·loqui, Javier Aparicio va remarcar l'immens valor de la tasca desenvolupada per Jorge Herralde afirmant que gràcies a la dura tasca d'editors com ell "es va poder teixir a Espanya una xarxa d'autors i editors que, fins al moment, només existia en el món anglosaxó ".

Jorge Herralde, a més, va ajudar a impulsar el Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra fa ja 24 anys, i des de llavors ha compartit la seva experiència professional amb tots els alumnes del programa. No ha faltat cap any a la cita amb el màster i fins i tot la classe magistral que va impartir als estudiants de la primera edició va arribar a convertir-se en el capítol que obre el seu llibre Opiniones mohicanas. 'Sempre és un plaer comptar amb la seva presència a la UPF Barcelona School of Management', ressaltava Aparicio.

El Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management-Universidad Pompeu Fabra tancarà el curs el proper 2 de juliol amb un altra sessión de luxe: una conversació entre dos dels grans editors internacionals, Elena Ramírez i Cristóbal Pera. Un acte que serveix de preambul al Forum Edita 2019, la IV trobada anual del llibre i l'edició.