L'emprenedoria postcoronavirus cotitza a l'alça: cintura, experiència i capacitat d'adaptació

2 Junio - 2020

L'últim dia de maig va ser la primera jornada sense morts per coronavirus a Espanya des de l'inici de la pandèmia. Mentre el front sanitari sembla que comença a estabilitzar-se després de mesos de caos i a l'espera d'un possible rebrot amb l'arribada de la tardor, l'àmbit econòmic comença la seva immersió cap a un terreny pantanós, ple d'incerteses i en què les regles de joc canviaran, obligant els actors a cercar noves oportunitats.

"Si intentéssim trobar una crisi que hagi impactat d'una manera tan brutal a les nostres vides com ho ha fet la COVID-19, serà difícil. No hi ha precedents". Així ho ha apuntat Christian Rodríguez, CEO de BYHOURS, autor del llibre Despegar y Alumni del MBA de la UPF Barcelona School of Management que, juntament amb Susana Domingo, responsable de l'Àrea Estratègica i Emprenedoria i directora del MBA, han protagonitzat aquesta nova sessió del cicle de seminaris en línia Rethinking Management sobre el futur pròxim de l'emprenedoria.

webinar emprendimiento

Els dos ponents estan convençuts que l'escenari postcoronavirus portarà una nova forma de consumir, de pensar, d'actuar... i, en molts casos, es farà de forma més responsable. Un dels exemples més paradigmàtics, ha indicat Rodríguez, serà el sector viatges, on "el factor seguretat tindrà un pes molt més important que fins ara". "És un sector que quedarà tocat, però ha de reinventar-se: entendre com eren les coses abans i com seran al futur", ha matisat. I és que la Covid-19 impactarà en la "sofisticació" del mercat, en l'elaboració del producte. "Ja comencem a albirar models de negoci que avui tenen sentit i que guanyaran protagonisme en els pròxims mesos mentre que hi ha alguns que, ja dubtosos, avui s'esvaeixen", ha assenyalat el CEO de BYHOURS. I ha advertit: "Hi ha negocis que avui són importants però que no tenen prou proposta de valor com per traçar una estratègia continuista de mercat".

En aquest nou paradigma, la reestructuració de plantilles serà una constant. "Quan hi ha èpoques d'incertesa, el concepte d'emprenedor ha de comparar", ha reflexionat Rodríguez, en al·lusió als canvis de metodologia que, amb tota probabilitat, s'observaran els pròxims mesos. ¿Quin és el risc d'emprendre? ¿Quin és el risc de no trobar una feina estable o del tancament de la meva empresa? Són preguntes que els futurs emprenedors hauran de formular-se segons Domingo i Rodríguez. De fet, en molts casos "l'animadversió al risc ja comença a canviar i on abans es veia un risc, ara es veu una oportunitat", ha considerat Rodríguez.

No obstant això, adverteixen: "Malgrat que l'emprenedor veurà menys risc, és possible que l'inversor en vegi molt més". Davant d'aquesta opció, l'experiència serà un dels valors més buscats i de més garantia. La gestió de crisi, d'expectatives i d'estratègies de projecte, així com la intel·ligència emocional, seran clau. "El mercat donarà i traurà oportunitats a molta gent", ha apostat Rodríguez, una situació que creu serà un "caldo de cultiu que permetrà trobar moltes persones amb necessitat d'emprendre" i, per tant, facilitarà la creació d'equips.

Ara bé, ¿quins sectors seran els més atractius per a bancs i inversors? El CEO de BYHOURS es decanta pel Health Care i la digitalització, tot allò que es vincula amb el treball en remot. "Totes les empreses s'estan plantejant com treballaran en el futur", ha afegit. En qualsevol cas, per a Rodríguez hi ha dos conceptes que seran essencials per les emprenedories dels pròxims mesos:

• Eficiència en termes de Cash Burn: Avui dia, la gent ha de confiar en el projecte, ja que es farà difícil temptejar què passarà el pròxim any. Apostar per models que gastin poc.
  • Models sòlids i amb marges: Cal plantejar negocis que no donin pèrdues. Ja no serveix la fórmula de dos anys de pèrdues que es recuperaran després, perquè les projeccions no són clares.

Amb tota probabilitat bancs i inversors seran més reticents que en el passat i no apostaran per qualsevol mena de sector. Davant d'una situació d'incertesa com l'actual, la prudència s'apoderarà de les institucions monetàries i serà imprescindible la capacitat d'adaptació. En paraules de Rodríguez, "cotitzaran a l'alça les persones amb aquesta qualitat".

Veure la presentació de Christian Rodríguez

Veure el vídeo de la sessió online

Consulta l'agenda de webinars i sessions online