El risc, l'èxit, el fracàs i el compromís social de les Startups a debat

12 Abril - 2019
  • Tres emprenedors alumni de la UPF Barcelona School of Management discuteixen a la taula rodona 'Luces y sombras del mundo Startup' els pros i contres de l'emprenedoria
  • Coincideixen amb què l'ecosistema Startup està madurant i amb que les regles del joc estan canviant i millorant

Emprendre té bona premsa. La figura de l'emprenedor compta amb tots els beneplàcits socials i mediàtics, però és real el relat que s'ha generat i estès? Està sobrevalorat el món startup? Quines són les bondats i quina és la part fosca de l'emprenedoria? Aquestes són algunes de les preguntes que van aflorar al debat Luces y sombras del mundo Startup. Al voltant de la taula hi seien tres alumni de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra i Susana Domingo, Codirectora de l'Executive MBA, qui moderava el debat. Tres experiències diferents i tres punts de vista diametralment oposats sobre el fenomen Startup. Parlem de Javier López-Menacho, exalumne del Màster en Creació Literària i autor del llibre La farsa de les startups. La cara oculta del mite emprenedor, Christian Rodríguez, exalumne del EMBA, CEO i fundador de Byhours i autor del llibre Despegar i Santiago Peribáñez, també exalumne del EMBA, emprenedor i consultor en el sector del retail.

Susana Domingo va obrir el debat parlant de l'ecosistema emprenedor de Barcelona i la seva gran rellevància dins el circuit Startup internacional. Javier López en criticava l'endogàmia dels inversors "cal diversificar el capital privat i els models de Startup als que normalment es destina". Al que Santiago Peribáñez responia que no cal comptar amb un projecte gaire tecnològic per aconseguir capital: "jo vaig aconseguir 3 milions d'inversió al acabar el màster amb un projecte offline". Christian Rodríguez per la seva banda, defensava el canvi de model de negoci que aporten les Startup i les oportunitats que se'n deriven, a més, afirmava que Barcelona compta amb un ecosistema de talent que atrau la inversió dels fons internacionals. Tres punts de vista diferents, la polèmica servida i el públic entregat.

El debat va evolucionar abordant temes com el risc d'emprendre, on Santi Peribáñez apuntava que només un 15% de les startups sobreviuen, dada que Javier López relacionava amb "un sistema que genera riquesa a través de l'especulació i que per tant deixa molta gent enrere perquè pocs triomfin". Christian Rodríguez apuntava que l'aspecte innovador de les Startups és "una variable que sempre aporta un risc extra", afegia que si s'emprèn en equip el desenvolupament del projecte serà més fàcil i els riscos compartits.

I del risc passàvem a l'èxit i al fracàs, conceptes que tornaven a generar controvèrsia entre els participants al debat. Javier López clamava que cal relativitzar el fracàs i carregava contra la meritocràcia: "és irreal en un país on l'ascensor social s'ha espatllat, calen quatre generacions per passar de classe baixa a classe mitja". Christian Rodríguez defensava que ser emprenedor és molt dur, destacava la quantitat d'hores que cal dedicar a una startup i la pressió que els inversors apliquen per recuperar el més ràpidament la inversió. Christian ironitzava dient que les millors recompenses a vegades només consisteixen en llegir un diumenge amb la família "un petit article que La Vanguardia t'ha dedicat". I afegia que el fracàs és molt interessant "però només si l'expliques des de l'èxit i l'has revertit en una cosa positiva".

Però en una cosa coincidien els tres emprenedors: les Startup s'estan encaminant cap a una major responsabilitat i compromís social. Els tres observen un procés de millora i pronostiquen una maduració de l'ecosistema emprenedor. Christian Rodríguez també apuntava que les Startups, la nova economia i la tecnologia poden generar projectes que ajudin i millorin la societat i afegia que "hi ha projectes increïbles liderats per dones i fons d'inversió que només inverteix en projectes amb impacte social. L'evolució està arribant".

Finalment, en el torn de preguntes els conferenciants van deixar anar algunes claus per a l'èxit en l'emprenedoria: la validació, comptar amb inversors alineats amb el projecte, tenir una bona xarxa de contactes, saber quines acceleradores fan una bona feina, saber captar talent i professionalitzar les idees.