"Les TIC produiran el 2040 el 14% de les emissions"

2 Junio - 2021

Són compatibles les agendes de l'economia digital i l'economia verda? Per a donar resposta a aquesta pregunta la UPF Barcelona School of Management ha organitzat una trobada virtual en el context del Dia Mundial del Medi Ambient amb Maria Salamero, directora de Relacions Institucionals, Acció Social i Sostenibilitat a Aigües de Barcelona i Jordi Arrufí, digital Transformation Projects Director en la Mobile World Capital Barcelona i alumni Executive MBA UPF Barcelona School of Management.

Josep Maria Galí, vicedegà de Executive Education en la UPF Barcelona School of Management ha moderat el debat i introduït el tema preguntant-se si: "L'economia verda no és que tingui agenda, és que és una agenda que dóna resposta a un problema. I ara sembla que la política i el capital s'han adonat que fa falta solucionar aquest problema o els nostres fills tindran una vida molt dura en la Terra".

Galí afirma que l'agenda de l'economia verda és "salvar la humanitat", mentre que "l'aplicació de l'agenda de l'economia digital en l'economia verda pot ser una aportació tremendament positiva". Però, ha avisat que l'economia digital pot ser com l'energia atòmica: "Pot ser usat per a detectar tumors o per a destruir una ciutat".

Seguidament ha parlat Arrufí: "La resposta al dilema que es planteja és depèn. Dins de l'agenda de l'economia verda, la digitalització ha de ser una palanca fonamental". Arrufí ha iniciat la seva presentació amb la part més "trista" de la història: "Les infraestructures tecnològiques, ordenadors, mòbils, estan generant el 4% del total d'emissions que genera l'activitat econòmica. S'espera que en 2040 arribi al 14%".

El portaveu de la MWCapital ha continuat parlant de la part "positiva" de la història: "El 2020 ha estat l'any més digital i també l'any que més s'han reduït les emissions de CO₂. Moltes tecnologies han contribuït a aquesta reducció com les videoconferències, la indústria 4.0, la impressió 3D, la sharing economy, edificis intel·ligents amb predictibilitat, agricultura de precisió...".

"El balanç serà positiu, el consum o contribució a l'emissió de gasos contaminants de l'economia digital fins al 2030 serà set vegades inferior a la capacitat que té la indústria de reduir els gasos en totes les activitats que emeten, l'agenda digital contribuirà a l'agenda verda", ha conclòs Arrufí.

Ha seguit Maria Salamero afirmant que "avui aquestes dues agendes no són compatibles, però hem de fer que ho siguin". Però hi ha esperança, el rol de les TIC pot ajudar de tres maneres:

1. Model productiu: disminuint els efectes directes que té sobre el medi ambient la producció, distribució i eliminació d'aquestes tecnologies.
  2. Millor gestió ambiental: com les TIC poden fer d'habilitadores en el desenvolupament de l'ecologia a través de millores en els processos de producció.
  3. Implicar la ciutadania en la transició ecològica amb tecnologia: com donem suport a aquests efectes sistèmics que resulten de la transformació del comportament, actituds, valors dels individus, ciutadania i consumidors fent que la indústria de les TIC pugui tenir un paper clau a fer visible aquest impacte que té sobre el medi ambient