Campus Gutenberg-Cosmocaixa: el nucli d'unió de ciència i comunicació

18 Septiembre - 2019

Els dies 16 i 17 de setembre es va celebrar el Campus Gutenberg - Cosmocaixa un punt de trobada entre professionals del món de la comunicació i la ciència. Com l'edició anterior, es va celebrar a Cosmocaixa, l'escenari idoni per a un esdeveniment d'aquestes característiques. Les jornades, plenes de tallers i sessions, van tornar a ser, per novè any consecutiu, tot un èxit.
Un dels principals objectius del Campus Gutenberg - Cosmocaixa era, i és, acostar la ciència a tots els públics. I ho van aconseguir. Entre els ponents convidats, estaven grans referents del món científic, tals com Toss Gascoigne, expresident i membre de la xarxa internacional Public Communication of Science and Technology (PCST), Katherine Mathieson, directora de la British Science Association(BSA) o Gema Revuelta, directora del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental de la UPF Barcelona School of Management i del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra.
Precisament va ser Revuelta qui, en l'acte d' inauguració, va afirmar que "la comunicació científica ha d'intervenir en la societat i no limitar-se al paper de transmisora". Una reflexió en la mateixa línia que Oriol Amat, degà de la UPF Barcelona School of Management. Amat va subratllar que "hi ha una relació directa entre ciència, desenvolupament, I+D i benestar planetari, sent aquest últim un dels principals objectius tant de la UPF Barcelona School of Management com de la Universitat Pompeu Fabra".

El Campus Gutenberg - Cosmocaixa es va convertir així en un espai de debat obert a tot aquell interessat en saber, una mica més, sobre l'estreta relació entre ciència i comunicació.

La imperiosa necessitat d'una comunicació científica moderna

Per la seva part, Toss Gascoigne, va donar una lliçó inspiradora, destacant l'emergència d'una comunicació científica moderna. Va subratllar el fet que Espanya "va ser un dels primers països a tenir estudis especialitzats en Ciència i Comunicació, així com esdeveniments relacionats amb el sector". Va parlar, a més, del llibre en el que ha estat treballant, que documenta aquesta emergència arreu del món. La publicació conté 20 capítols dedicats a 20 països i els respectius camins que han recorregut durant els últims 60 anys.

La potent intervenció de Katherine Mathieson va tenir com a eix central l'ambiciós objectiu de la British Science Associationi és que, la institució britànica, pretén "incrementar l'interès i la relació amb la ciència, de la societat, en un 25% durant els 3 pròxims anys". Segons Mathieson, "un repte difícil però no impossible".

D'aquesta manera, el Campus Gutenberg - Cosmocaixa no només va aconseguir transmetre ciència, de manera senzilla, a una infinitat d'assistents, sinó que també ens va deixar valuoses lliçons a tenir en compte tant pel present com pel futur del sector.

Premis Gutenberg, guardons que valoren els èxits i els fracassos

Sota el lema "Compartir és viure", el Campus Gutenberg - Cosmocaixa vol valorar les iniciatives en el camp de la ciència, tant si han arribat a bon port com si no. Així doncs, es van presentar 12 treballs en total, als Premis Gutenberg, per a donar-nos tant les claus de l'èxit, així com les lliçons apreses. Les votacions estaven obertes al públic que va poder conèixer els detalls de les propostes abans del veredicte.

• Guanyador categoria Grans èxits: Iniciativa Nanoinventum, dirigida a acostar la nanotecnologia a alumnes de primària. Va recollir el premi Jordi Díaz, impulsor del projecte.
  • Guanyador categoria Lliçons Apreses: Iniciativa Illustraciencia, dirigida a divulgar i premiar la il·lustració científica. Va recollir el premi, Raul Toran, president de l'Associació Catalana de Comunicació Científica.

L'edició de l'any 2020 ja té data

El Campus Gutenberg - Cosmocaixa està impulsat pel Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental (UPF Barcelona School of Management) i la Fundació Bancària "la Caixa", en col·laboració amb el Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF), l'Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), l'Associació Espanyola de Comunicació Científica (AECC) i la Fundació Espanyola per la Ciència i la Tecnologia (FECYT).

De moment, ja han donat una data provisional per a la pròxima edició que serà els dies 14 i 15 de setembre de 2020. Ara ja només ens queda esperar la propera per a continuar aprenent sobre comunicació i divulgació de ciència a través de tallers, grups de discussió, thinking spaces, working spaces, espectacles…imolt de networking!