Una exposició per rebrotar el significat de la BAUHAUS

17 Febrero - 2020
  • 'Bauhaus, el gresol de la modernitat' recull fotografies vinculades a l'escola de disseny i textos de l'escriptor barceloní Raimon Portell

La Staatliches Bauhaus va ser fundada en 1919 per Walter Gropius en Weimar (Turíngia, Alemanya) com a escola d'arquitectura, disseny, artesania i art. Només va durar catorze anys, però va canviar per sempre la comprensió de l'arquitectura, el disseny del mobiliari, la decoració dels interiors i la planificació urbanística.

Després del seu centenari, la UPF Barcelona School of Management ha decidit dedicar-li una exposició de producció pròpia composta d'obres fotogràfiques i alguna peça d'art vinculada a l'escola de disseny i els textos de Raimon Portell, escriptor barceloní i Premi Nacional de Literatura Infantil i Juvenil. Portell ha condensat l'extensa herència de la Bauhaus en 8 panells que ens parlen dels seus orígens, la seva pedagogia, el disseny, el color, l'arquitectura i el moviment social i artístic que va suposar. El projecte, impulsat per la UPF-BSM i comissariat per Mathilde Brodu, neix d'una iniciativa prèvia desenvolupada el curs passat per estudiants de la Facultat d'Humanitats i l'Institut de Cultura de la UPF sota la coordinació de les professores Tamara Djermanovic i Lina Gorbaneva. A més de les fotografies, la mostra compta també amb llibres cedits per la biblioteca/CRAI de la UPF i el joc d'escacs dissenyats pel mestre de la Bauhaus Josef Hartwig en 1923, cedit per la Fundació Mies van der Rohe, entre altres peces.

L'escola Bauhaus va ser una institució que canviaria per sempre la concepció holística de l'art, l'arquitectura i el disseny, i que desplegaria, en conseqüència, conceptes altament utilitzats actualment en altres àmbits, com a 'funcionalitat', 'pragmatisme' o 'usabilitat'.

Per tot això, simbolitza també un canvi de paradigma i de transformació educativa. Avui, en plena revolució de la societat del coneixement, el sistema educatiu es veu impel·lit de nou a iniciar una reformulació radical. Les institucions pedagògiques tracten d'adaptar les seves metodologies i eines a les noves necessitats dels futurs professionals, i algunes, com la Barcelona School of Management, han definit un model educatiu propi.

Amb aquesta exposició, la UPF se suma a la propagació del coneixement i el significat de la Bauhaus, a través de les seves fites més destacades, per entendre que la seva revolució conceptual, pedagògica i cultural sobreviu encara en els nostres dies i pot ser motor d'inspiració en l'actualitat.

Bauhaus, el gresol de la modernitat s'inaugura el pròxim 17 de febrer al hall de la UPF Barcelona School of Management (C/Balmes, 132), on podrà visitar-se fins al maig. Després, l'exposició iniciarà un recorregut pels diferents campus de la Universitat Pompeu Fabra.

Bauhaus, el gresol de la modernitat