Tres projectes editorials que emergeixen amb força en temps de COVID-19

12 Junio - 2020

Emprendre durant l'estat d'alarma no és una tasca fàcil però tampoc un propòsit impossible. Així ho demostren tres projectes editorials impulsats per alumnes del Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management que emergeixen amb força tot i el confinament. 'Sens dubte és un any excepcional i les pandèmies no entenen de sectors, empreses ni mercats. Ser emprenedor en aquests moments té un mèrit encara més gran, i significa voler enriquir el sector de el llibre quan aquesta es troba en un moment delicat ', apunta Javier Aparicio Maydeu, creador i director del Màster en Edició. Sap molt bé del que parla. Del seu màster han sorgit nombrosos projectes emprenedors que nodreixen l'ecosistema editorial i l'enriqueixen: Fragile Moviment, Cinco Tintas, la Casita Roja, Wunderkamer, per citar només alguns.

I a ells se sumen aquest any tres nous projectes editorials:

• Templo en el Oído de Silvia González a Buenos Aires (Argentina)
  • Itinerario Editorial de Raul Valero a Elche (Espanya)
  • dosmanos de Daniel Sardà a Barcelona (Espanya)

'Sí, som l'editorial que va néixer l'any sense Sant Jordi. Després d'això només podem anar a millor', afirma Daniel Sardà, fundador de dosmanos, editorial que sorgeix del seu projecte de final de màster. Les seves dues primeres novel·les han estat Ida d'Hélène Bessette i El caso Salabert de David Cameo. dosmanos busca lectors inquiets culturalment i rescata textos dels segles XIX-XX que interroguen l'actualitat dels nostres temps, llibres que des del seu passat il·luminin el nostre present. I també dóna veu a autors contemporanis que desafiïn a la realitat. 'Ens agraden massa els llibres per deixar que els facin altres', manifesten.

Itinerario Editorial neix amb el desig de donar a conèixer l'obra d'Henri Calet a Espanya. 'Gràcies al màster vaig conèixer l'obra d'Henri Calet. Només llegir les primeres pàgines vaig saber que tenia a les mans el que volia pel meu projecte: un autor interessant i alhora inèdit a Espanya. Sens dubte aquest és un projecte petit i personal però crec que hi ha un públic i el més coherent, al capdavall, és publicar allò que un mateix gaudeix llegint i que sap defensar', apunta Raul Valero. Del llatí, itinerarĭus, la seva editorial defensa la literatura com un viatge, una seqüència de diversos punts en una trajectòria que defineix, direcciona i descriu el camí que serà recorregut. Aquest viatge ha començat amb la publicació de Monsieur Paul d'Henri Calet i Cuentos de guerra d'Akiyuki Nosaka.

Templo en el Oído neix a Argentina de la mà de Silvia González amb una proposta molt concreta: publicar llibres sobre música. 'És una forma d'orientar-nos en la immensitat de la informació musical que flueix dispersa al nostre voltant; una manera de descobrir altres músiques; un mitjà per donar un nou sentit a l'escolta'. Les seves primeres publicacions són Carla Bley, d'Amy C. Beal, i Conversaciones con Arvo Pärt, d'Enzo Restagno. Durant el confinament argentí ultimen els detalls del seu proper títol, sobre Philip Corner: un encàrrec de l'editorial que es convertirà en el primer llibre sobre aquest compositor. Sens dubte, una editorial independent per a amants del fenomen musical.

Tres projectes diferents i valents a qui el coronavirus no els ha impedit seguir endavant i s'han atrevit a sortir a el mercat llançant la seva proposta, editant els seus primers volums i defensant amb esforç i valentia la lectura malgrat les dificultats en el camí. Als tres els uneix el Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management, a qui atribueixen gran part de l'impuls per emprendre.

I aquest és, assegura el seu director Javier Aparicio Maydeu, el valor fonamental del Màster: oferir als estudiants el Know How de tots els processos de la cadena del llibre (des de crear línies editorials, seleccionar i encarregar originals, gestionar traduccions, dominar les estratègies de negociació i contractació, controlar els aspectes de la producció i distribució d'un llibre i els mecanismes financers i de màrqueting editorial, amb especial atenció a l'entorn digital), fer-ho de la mà dels grans professionals del sector i contribuir tant a la creació de noves empreses i iniciatives editorials com a la renovació del talent en el sector editorial.

Precisament la qualitat del personal docent del màster, format per grans professionals del sector, és un dels valors més apreciats pels estudiants. I és que el Màster en Edició compta amb el suport i col·laboració de tot el sector editorial, des del Grup Planeta, Anagrama, GOOGLE, Penguin Random House, Grup 62, Círculo de Lectores, el Gremi d'Editors de Catalunya, la Fira del Llibre de Frankfurt, NIELSEN o CEDRO, entre molts altres.