Esdeveniments post covid: mascareta, distància, desinfecció i esport

17 Junio - 2021

La nova realitat dels esdeveniments post covid-19 ha estat la temàtica de la tercera sessió de la 10a Jornada del Màster en Gestió Esportiva organitzada per la UPF Barcelona School of Management. Carles Murillo, director del Màster en Gestió Esportiva de la UPF-BSM, ha donat la benvinguda a aquesta última trobada: “El denominador comú d'aquestes sessions ha estat observar les conseqüències sobre l'esport des de la declaració de l'estat d'alarma per a veure els reptes de futur”.

Valor afegit per a no perdre públic

Murillo ha presentat a Lucca Scafati, Director of Business Operations en Euroleague Basketball, que ha estat l'encarregat de donar la ponència central de l'acte. Scafati ha volgut parlar primer sobre les tasques de la seva feina: “Organitzar, gestionar la competició i intentar que el negoci funcioni per a poder distribuir recursos als clubs”.

Scafati ha continuat parlant sobre com els clubs estan gestionant la situació derivada pel coronavirus, començant per la Final Four, que l'any passat no es va jugar: “Vam ser dels primers en el panorama mundial a retornar els diners de les entrades, que són bastant cares, perquè valorem la confiança dels fans”. L'expert ha situat en la comunicació, higiene i la seguretat una tendència de futur en els esdeveniments: “Hi ha molta desconfiança a entrar a un pavelló, la comunicació de les mesures és donar confiança als aficionats”.

Una altra tendència de present i de futur serà que la quantitat de diners que es gasta a entreteniment baixarà: “Hem de baixar els preus? No, però cal donar l'oportunitat a tothom de gaudir dels esdeveniments. Els abonaments de temporada arribaran a desaparèixer, són molt cars”. Al que apunta l'expert és a la personalització dels esdeveniments amb diferents modalitats d'un menú.

La digitalització amb streaming, contactless, control d'accessos o transaccions també tindran un pes important en l'experiència del consumidor en aquesta mena d'esdeveniments, així com les experiències de realitat virtual, segons l'expert. “Hem de ser honestos, avui dia és més còmode veure un partit des del televisor que anar a l'estadi, per això la personalització és el futur”, ha conclòs. Scafati preveu que quan tothom estigui vacunat hi haurà una lluna de mel amb els esdeveniments en directe, però després la cosa es refredarà i si no es pot oferir un valor afegit es perdrà una gran part de públic.

Màscara, distància, desinfecció i esport

La jornada ha seguit amb la taula rodona en què han participat Felipe Toledo, Managing Director en TerraIncognita Sport; Marina Fernández, Màrqueting Services & Events Management i Brand Manager de Ona Carbonell & PR en YouFirst; Enrique García, Project Manager - L’Étape Spain by Tour de France en RPM-MKT i Carlos Ramírez, Brand Manager Barcelona en ISL i que ha estat moderada per Gerard Valldepérez, CEO Trust Sport Management i coorganitzador de la Jornada del Màster en Gestió Esportiva de la UPF-BSM.

Toledo ha parlat sobre com gestionar un esdeveniment trialrunning amb seguretat anticovid: “Vam ser els primers d'albergar un esdeveniment com l'ultra Sierra Nevada amb 1.800 persones sempre evitant les aglomeracions i amb totes les mesures necessàries”.

Ha continuat parlant Fernández sobre tots els esdeveniments que tenien programats: “El 2020 passat va ser un any de canvis i adaptacions, va ser la primera vegada en la història que una cita olímpica s'ajorna un any”. Màscara, distància, desinfecció… cada esport ha hagut d'adaptar els seus esdeveniments: “Com a organitzadors hem fet un segon màster per a aprendre a treballar en incertesa”. Això ha comportat competicions bombolla, auge d'esdeveniments virtuals o a porta tancada, distància, prohibició de menjar i molta seguretat -control de temperatura, test, gel…-.

Fernández ha detallat els reptes als quals el sector s'enfronta: “Mantenir la motivació per a les inscripcions, adaptar-se a les normes sanitàries, gestió eficient de recursos, aforaments reduïts, integració de plataformes digitals, bombolles de seguretat i una major obertura cap a la tecnologia i innovació en l'esport amb streamings o activitats en línia”.

El següent a parlar ha estat García, per a parlar sobre noves formes d'ingressos després de la covid: “Ha estat molt difícil donar resposta a aquesta pregunta. Les noves són molt complicades, però hem pogut consolidar les que ja teníem”. Segons l'expert, la relació ha canviat de manera que ara més que sponsors tenen col·laboradors.

Finalment ha parlat Ramírez sobre la gestió de les cancel·lacions davant els patrocinadors en la seva empresa, que es dedica a organitzar esdeveniments esportius normalment de 10 dies als Estats Units: “Vam tenir clar que havíem d'esmorteir el cop i ja portem un any sense organitzar cap esdeveniment, però continuem vius”. Ramírez comenta que l'objectiu era “evitar cancel·lacions, perquè no hi havia cash per a retornar els diners. Aquests esdeveniments es planifiquen amb molt de temps i inversió”.

“Amb els proveïdors ens hem trobat amb dues situacions, uns que no ens podien retornar els diners i altres als quals no podíem pagar” i en tots dos casos la sinceritat, negociació i acord van ser claus per a no perdre la confiança. “Al llarg del procés hem enfortit la relació amb proveïdors i clients, basada en la confiança i esperem que en un futur recollim fruits i èxits”, ha conclòs.