L'any que la tecnologia impregnà tota l'educació del planeta

14 Septiembre - 2021
Tecnologia universitat

Lluís Vicent, director del Postgrau en Data Management

Fa unes tres dècades de l'aparició de l'educació online. La proliferació de programes online, universitats exclusivament online i fins i tot, de portals "botiga" de cursos online s'ha escampat de forma molt notable durant estos trenta anys.
Tanmateix, una gran majoria de centres educatius de tots els nivells han estat aliens a la revolució que suposa la tecnologia per a l'educació, incorporant com a molt, algun learning management system utilitzat bàsicament com a repositori de continguts.

La pandèmia ho ha girat tot. Ha forçat que escoles i universitats busquen maneres d'utilitzar la tecnologia com a substitut d'allò que va estar prohibit: la presència.

Recentment ha eixit publicat el Changing Landscape of Online Education Report, un dels informes més importants sobre educació online dels Estats Units. Enguany és especialment rellevant perquè recull els impactes més importants que ens ha dut la pandèmia, i que resumisc a continuació.

• En contra del pensament generalitzat que la universitat és una institució mastodòntica difícil de moure, hem vist que l'educació superior és àgil. 4.000 centres d'educació superior passaren d'un dia a un altre de l'educació presencial a l'educació remota.
  • El 63% de responsables afirmen que han fet inversions extres per poder oferir una formació remota d'emergència durant la pandèmia, i que en trauran profit en un futur.
  • El 72% dels responsables de centres educatius apunten que transformaran molts programes de presencial a online, ja que els professors han adquirit experiència en l'ensenyament remot.
  • Les videoconferències continuaran. Les sessions d'aprenentatge remotes síncrones han sigut l'eina fonamental de transformació. El 80% dels responsables apunten que inclouran aquest canal d'aprenentatge en els seus currículums.
  • La pandèmia accelerarà el creixement de l'educació online i la remota. El 80% de responsables de centres educatius han dit que inicien campanyes per augmentar els seus programes i alumnes remots en els pròxims cinc anys.
  • S'ha invertit un 7% més en continguts lliures oberts. Hi ha una conscienciació de les desigualtats entre països i centres educatius i moltes universitats han ofert més programes en obert, per a ús lliure de tothom.
  • Remot no significa internacional. La majoria d'escoles volen satisfer la demanda d'educació online de persones geogràficament pròximes, i veuen difícil competir contra grans empreses multinacionals.

Aquestes conclusions probablement no ens sorprenen. A Espanya la pandèmia ha afectat d'una manera similar. La UPF Barcelona School of Management ha fet una important inversió en adaptar les seues aules a la docència híbrida, per salvar els períodes de confinament, però també com una aposta de futur per donar nous serveis als estudiants.

Però també la pandèmia ens ha aportat alguns riscos que cal tenir en compte: molts estudiants i professors confonen l'educació online amb l'educació per videoconferència que han experimentat durant la pandèmia. En una enquesta de insidehighered els estudiants valoren molt negativament l'experiència educativa d'emergència viscuda durant la pandèmia.

Si s'associa aquest model amb l'educació online, dissenyada per professionals preparats específicament per a aquest model educatiu, i conduïda per professors preparats per formar a alumnes online, la mala reputació està servida. Les universitats hem de prendre consciència que els professors, als quals hem d'agrair abundosament el seu més que valorable esforç transformant les seues aules presencials en remotes, han de ser formats per poder fer el pas definitiu a l'educació online.