Societat entre pandèmies: 800 pàgines d'anàlisi addictiva

17 Marzo - 2021
societat entre pandemies

La UPF Barcelona School of Management ha acollit en el seu auditori la presentació del llibre Societat entre pandèmies, que recull les anàlisis i opinions sobre l'impacte de la pandèmia de la covid-19 d'alguns dels pensadors, experts i investigadors nacionals i internacionals més rellevants per celebrar els 25 anys Fundació Gaspar Casal.

El seu objectiu és crear un diàleg obert, crític i constructiu amb voluntat d'esdevenir un punt de referència per a actors polítics, econòmics i socials. Els autors esperen que les reflexions que formen Societat entre Pandèmies ens ajudaran a entendre millor la societat en la qual ens tocarà viure a partir d'ara.

El llibre és material per a la reflexió a mitjà termini, pausada, allunyada del curt-terminisme i amb una visió àmplia, multidisciplinària

Jaume Puig-Junoy, Distinguished Professor de la UPF Barcelona School of Management, ha donat la benvinguda a l'acte: "Aquest és un llibre bastant especial, un esforç de dos editors però un treball d'equip, l'esforç de 48 autors, una part d'ells professors de la UPF. És material per a la reflexió a mitjà termini, pausada, allunyada del curt-terminisme i amb una visió àmplia, multidisciplinària. Hi ha capítols dedicades a història, geopolítica, medi ambient, educació... és un llibre molt variat. Una visió molt ambiciosa".

Ha seguit presentant Juan del Llano, director de la Fundació Gaspar Casal i coeditor de Societat entre Pandèmies. "Demano disculpes pel gruix del llibre, són gairebé 800 pàgines, però ha estat una gran feina", ha dit del Llano.

Del Llano ha conversat amb Carles Ramió, comissionat per l'Estratègia del grup UPF i Catedràtic de Ciències Polítiques i de l'Administració de la Universitat Pompeu Fabra. Ramió ha analitzat com reinventar la burocràcia, el tema sobre el qual ha escrit en el llibre.

"L'administració pública en aquest país està entrant en una dècada crucial, perquè tenim cinc elements a l'agenda de gran importància. Si l'administració les pot afrontar, es podrà rellançar. Si no ho fa, caurà en decadència", ha advertit.

1. Gestió del postcovid: ara ve el més difícil, els efectes de la pandèmia en una societat molt vulnerable i una economia molt sensible, un mercat laboral estressat i grans desigualtats socials.
  2. Els ODS: atendre el benestar planetari, atendre les necessitats del planeta és un repte també en els països desenvolupats.
  3. L'envelliment de la població: en els pròxims 25 anys en el cas d'Espanya serà un sobrecost de despesa sanitària i social del 13% del PIB. Ara estem en el 120% de deute del PIB. Aquest repte serà molt difícil d'acomplir.
  4. Incorporació de tecnologies emergents: IA i robòtica, això ho ha d'incorporar l'administració.
  5. Els empleats públics estan molt envellits: tenim entre 2,5 i 3,3 milions d'empleats públics. La mitjana és de 56 anys, és una plantilla molt envellida. En els anys vinents es jubilarà un milió de funcionaris i segurament seran els fundadors de l'administració pública, les CCAA, els ajuntaments, els que dominen les regles formals i informals. El 80% dels càrrecs directius de l'administració es jubilarà aviat. I aquest coneixement és probable que es perdi. Els sèniors tenen intuïcions (coneixement expert) i transferir-la és molt difícil. Alhora és una gran oportunitat per atraure talent jove totalment digitalitzat.

Ramió, citant Daron Acemoğlu i James A. Robinson, afirma que "si no solucionem aquests reptes, l'Estat serà impotent, irresponsable". L'administració pública presta serveis, si, però també proporciona progrés: "El problema és que el model burocràtic funciona malament. Ara bé, la IA i la robòtica són una gran oportunitat per regenerar-la.", ha afirmat. L'expert ha sentenciat que "en cent anys podem aconseguir un model burocràtic eficaç i eficient sense buròcrates".

Amb la IA i la robòtica "Mariano Rajoy es quedarà sense feina de nou, notaris, interventors, auditories financeres, quedaran obsolets

"Els humans cometem errors, tenim sentiments i objectius. Els robots no", ha subratllat. L'automatització de l'administració farà que els registradors de la propietat desapareguin i "Mariano Rajoy es quedarà sense feina de nou, notaris, interventors, auditories financeres, quedaran obsolets". El problema serà trobar un model de governança: "I manca motivació política".

"Ens juguem la supervivència conceptual de l'administració", ha advertit.

La clausura de l'acte ha anat a càrrec de Vicente Ortún, catedràtic emèrit d'Economia i Empresa de la Universitat Pompeu Fabra. Ortún ha recordat que "avui celebrem 25 anys de la Fundació Gaspar Casal presentant un llibre que mostra la col·laboració amb la UPF i en un entorn canviant".

Gaspar Casal era un metge de Girona que va estudiar la lepra asturiana, en el web de la seva fundació es pot veure la "gran feina de difusió que fa amb més de 90 llibres, formació, programes, etc. una excel·lent trajectòria. Els 25 anys se celebren amb un llibre amb autors conegudíssims, però també vull valorar els menys coneguts, com Lino Camprubí, que compta amb el que seria el Nobel de la investigació. Aquest llibre és pausat i reflexiu, però té un inconvenient... és un llibre addictiu", ha conclòs.