Oriol Amat: 'Ara és el moment de la solidaritat en totes direccions. Si ho fem bé, superarem aviat aquesta crisi'

26 Marzo - 2020
  • La UPF Barcelona School of Management ofereix cada dijous sessions en directe amb experts per tractar l'impacte del COVID-19 i debatre els reptes de futur del management
  • Oriol Amat va parlar d'on som i què podem fer per evitar la caiguda econòmica en la primera sessió de #RethinkingManagementLive
  • L'expert en Economia insisteix que els governs han de garantir liquiditat i subvencions directes a fons perdut per a empreses i autònoms

El catedràtic d'Economia de la UPF i degà de l'escola de Management, Oriol Amat, va iniciar la primera sessió de #RethinkingManagementLive, una iniciativa de la UPF Barcelona School of Management que cada setmana (dijous) posarà a disposició de la societat un expert acadèmic per debatre sobre l'impacte del COVID-19 i, de forma constructiva, de les oportunitats que la situació actual ens ofereix de replantejar-nos el management, el desenvolupament econòmic, la sostenibilitat i el benestar planetari.

Oriol Amat

La sessió va atreure a 370 persones, entre elles alumnes, antics alumnes, professors de diferents àrees de coneixement i experts reconeguts com Joan Clotet, humanista digital, Alfons Cornella, expert en innovació, o Joana Barbany, directora general de Societat Digital de la Generalitat de Catalunya.

'Els economistes no tenim boles màgiques per predir o assegurar què passarà. Però si analitzem la caiguda de l'activitat econòmica actual i allò què ha passat en altres crisis anteriors, trobem lliçons de les que podem aprendre", ha assenyalat Amat.

Per al catedràtic d'Economia de la UPF, si la caiguda de l'activitat econòmica es prolonga dos o tres mesos, caldrà actuar per part de govern aportant liquiditat i subvencions directes a fons perdut i, per part de les empreses i particulars, amb molta solidaritat en totes direccions. 'Sens dubte, el Govern i les empreses hauran endeutar-se i això vol dir que ho haurem de pagar entre tots, segurament amb impostos, però és que no hi veig alternativa millor que l'endeutament públic per aturar el cop i evitar l'espiral destructiu de pèrdua d'ocupació i caiguda de l'economia'. Segons Amat, els 200.000 milions d'euros anunciats pel govern espanyol no seran suficients, ja que en la seva major part seran préstecs que s'hauran de retornar. Faran falta més fons per rescatar empreses, sobretot pimes i autònoms. Daltra banda, també veu importants oportunitats. 'És moment d'invertir, és moment d'innovar i hi ha sectors com el de salut, internet, alimentació i els relacionats amb el teletreball i el benestar mediambiental que poden sortir reforçats'.

De moment, i a l'espera de l'evolució de la pandèmia i els seus efectes, Oriol Amat ens proposa centrar-nos en:

• Prioritzar la salut i el benestar de les persones
  • Assegurar liquiditat
  • Assegurar subministraments
  • Canviar: més teletreball, millorar habilitats digitals
  • Simplificar
  • Evitar persones negatives i excés d'informació (fake news)
  • Identificar noves necessitats (hi haurà guanyadors i perdedors)
  • Moment de compra

I per treure ferro a l'assumpte, ha recordat als participants, algunes frases d'Albert Einstein: 'Les crisis porten progressos ... perquè la creativitat neix de l'angoixa. Amb les crisis, neixen els invents, els descobriments ... La veritable crisi és la crisi de la incompetència'.

Propera sessió en directe amb Xavier Marcet

El proper dijous 2 d'abril serà Xavier Marcet, professor de la UPF Barcelona School of Management i president de la consultora Lead to Change, especialitzada en innovació estratègica amb oficines a Barcelona, Boston i Santiago de Xile, qui a les 10h participarà a la sessió en directe #RethinkingManagementLive des d'on la UPF-BSM es planteja mantenir viu el debat i la reflexió des de #UPFBSMdesdecasa. Marcet ens parlarà de models de lideratge i les capacitats dels nou líders que hauran d'afrontar l'era post-coronavirus.

Veure presentació d'Oriol Amat

Veure vídeo de la sessió