Reportatge: Cinco Tintas, un cas exemplar d'emprenedoria editorial

21 Octubre - 2015
  • Cristina Paricio, exalumna del Màster en Edició, ha creat amb el seu germà una nova editorial independent: Cinco Tintas.

Els germans Paricio són la tercera generació d'editors (Editorial Iberia, Edicions Omega i Edicions Medici). Ramon Paricio es va incorporar a les empreses familiars el 2007, per dirigir la gestió estratègica i financera, i Cristina Paricio va cursar el Màster en Edició a l'UPF-IDEC, avui UPF Barcelona School of Management, i va treballar al departament d'edició de l'editorial Quaderns Crema abans de fer-se responsable dels departaments de producció i edició d'Edicions Omega.
Amb l'experiència acumulada, a principis d'aquest any, els germans Paricio s'han decidit per crear el seu propi segell, Cinco Tintas, una editorial independent, amb seu a Barcelona, que neix de la seva passió pel món del llibre i del seu compromís amb la tasca editorial . 'Visitant les diferents fires de llibres, ens vam adonar que ens cridaven l'atenció els llibres pràctics il·lustrats de gastronomia, manualitats i oci en general però alhora érem conscients que no tenien cabuda en el catàleg de l'editorial a la qual representàvem. Aquí és quan ens vam decidir a crear Cinco Tintas', explica Cristina Paricio.

El seu principal objectiu -expliquen- és 'fer-se un lloc dins el sector del llibre pràctic il·lustrat, amb continguts d'alta qualitat, una rigorosa edició i una imatge atractiva i acurada'. La seva línia editorial es basarà en la coedició amb editorials de referència internacionals, important les últimes tendències i coneixements de països pioners en el sector com el Regne Unit, França o els Estats Units. Reconeix que són temps difícils pel sector però són optimistes. 'És cert que el sector s'ha vist greument afectat per la crisi econòmica, però tot i que les vendes hagin caigut dràsticament durant els últims anys, se segueixen venent llibres, i sembla que les últimes estadístiques són una mica més esperançadores. Nosaltres apostem pel llibre i creiem que la clau és adaptar-se a les circumstàncies actuals, amb tirades raonables i preus assequibles'.

En això coincideixen amb Javier Aparicio Maydeu, director del Màster en Edició de la Universitat Pompeu Fabra. 'Cinco Tintas neix amb la força d'un moviment molt ben pensat en el tauler dels escacs editorial', afirma. 'Treure ara al mercat una editorial de llibre pràctic en coedició amb els segells amb més experiència internacional és tot un encert: una proposta global del llibre il·lustrat amb un publishing exquisit per tal que els lectors puguin aprendre dels continguts sintètics gaudint d'un objecte realment a l'altura del món icònic i apressat en què vivim'.

Cristina Paricio recorda amb molt afecte el màster. 'Va ser el precursor dels coneixements que ens fan estar avui on som. El recomano a tothom que se senti atret pel món de l'edició o que es vulgui dedicar professionalment, des de correctors fins publicistes o comercials. En nombroses ocasions vaig recórrer als apunts per resoldre els dubtes que em sorgien', reconeix.

Encara que en el seu cas, és indubtable que hi ha molt de vocació i de llegat familiar. 'Un editor estima el seu ofici i fa els llibres en conseqüència. Ha de tenir una mentalitat oberta i ha d'observar els canvis constants de la societat que conforma el seu públic per avançar-se a les possibles demandes', assenyala, sense oblidar d'altra banda que cal mantenir el negoci. 'Per descomptat, també ha de ser empresari i ha de tenir plena convicció del que fa. Però cal ser pacient i no pretendre resultats immediats'.

I així neix i arrenca la seva vida editorial Cinco Tintas, un nom per cert que és un gest de complicitat a la coedició, ja que la cinquena tinta és l'última que s'afegeix a les impressions de llibres coeditats, per diferenciar-los en funció de les diverses llengües.