Lliurament dels premis CEDRO als millors projectes del Màster en Edició

4 Noviembre - 2019
  • Una xarxa global d'scouts literaris, de Laia Pérez, s'emporta el Premi Extraordinari al Millor Projecte Anual del Màster en Edició 2019
  • CEDRO destaca l'aportació a l'emprenedoria editorial forjada pel Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management-Universitat Pompeu Fabra

premios cedro

Mercedes Morán, experta en propietat intel·lectual i industrial de CEDRO, l'associació que gestiona els drets d'autor i de propietat intel·lectual dels autors i editors espanyols, va ser l'encarregada de lliurar el Premi Extraordinari al Millor Projecte Anual del Màster en Edició 2019, al costat de Javier Aparicio Maydeu, creador i director del Màster i Carlota Torrents, sotsdirectora del programa.

El premi, valorat en 1.000 euros, va ser per a Laia Pérez pel seu projecte Glook. Local books for global publishers presentat com a treball final de màster el passat curs acadèmic 2018-2019 i que ha estat guardonat també amb el Premi UPF Barcelona School of Management a 'Millor Iniciativa Empresarial Innovadora'. També van ser reconeguts amb un accèssit, valorat en 400 euros, els treballs de Roser Vales i Ivan Cabañas.

Els tres premiats van assistir com a convidats a l'aula amb els estudiants del Màster d'Edició d'aquest curs acadèmic per explicar el seu projecte. 'Són, sens dubte, els millors projectes del curs passat, projectes innovadors, sostenibles com a negoci i realitzables en el mercat. De fet, molts dels premis CEDRO que hem lliurat han arribat finalment a implementar-se. Per tant, són, sens dubte, una motivació i font d'inspiració per als estudiants d'aquest any", ha explicat Javier Aparicio.

Una xarxa d'scouts literaris

Laia Perez

Glook, de Laia Pérez, va ser el projecte guanyador per la seva proposta de crear, mitjançant una plataforma digital, una xarxa que uneix editors independents amb informadors que actuarien a manera d'scouts literaris ocasionals. 'Només les grans editorials es poden permetre contractar un scout literari que t'ofereix informació molt útil, valuosa però també molt cara sobre les tendències, novetats o joves promeses literàries d'un país. El seu paper és proveir, com més aviat millor, qualsevol informació sobre els llibres que poden ser interessants per a un editor'.

• Laia Pérez sap bé de què parla. Treballa al costat d'un scout literari professional. Això la va portar a reflexionar què fan els editors independents o petits segells editorials. 'La meva proposta és aquesta xarxa on traductors, correctors, crítics, periodistes, estudiants de literatura o edició, aficionats a la lectura es convertirien en scouts ocasionals i proporcionen als editors independents informació sobre notícies, llistats de llibres més venuts, insights i informes literaris per encàrrec. I l'editor només paga per l'informe'. Un projecte original, pensat, dissenyat, estructurat i amb pla de viabilitat econòmic que sorprèn que encara no estigui en el mercat. 'Una clara oportunitat de negoci al voltant de les xarxes socials i en un sector, el dels scouts literaris, on encara hi ha molt per desenvolupar", afegí Aparicio.

Els nínxols de mercat

Roser Vales, guanyadora del segon premi (ex aequo) pel seu projecte Melodink va animar els estudiants a escollir projectes que els apassionin i en què realment creguin encara que pensin que potser no hi ha mercat. 'Jo vaig optar per un petit nínxol de mercat que és l'edició de partitures musicals (per a piano, a dues mans, guitarra, veu i xifrat) de grups catalans com Els Amics de les Arts, Els Pets, Txarango o Sopa de Cabra. L'objectiu és doble perquè d'una banda cobreix un buit existent en aquest mercat on les partitures són majoritàriament obres clàssiques i, alhora, promou i defensa la música catalana'. La seva col·lecció s'enfoca a professors de música i conjunts instrumentals, alumnes, músics autodidactes, escoles de música, conservatoris, etc.

Per la seva banda Iván Cabañas, des de Mèxic i via skype, també va explicar el seu projecte Balandra, que ja està implementant al seu país. 'La meva proposta passa per oferir continguts editorials finalitzats els segells editorials perquè s'ocupin de la distribució. Això ens permet ser més flexibles, àgils, ràpids i funcionals perquè el cost d'estructura sense la distribució és més simple. I ja estem ultimant material d'ensenyament per vendre-ho a una editorial mexicana'.

El projecte individual de final de màster és un requisit indispensable per a l'obtenció del títol. CEDRO, com a òrgan que representa i defensa els interessos dels autors i editors, està orgullós de donar suport cada any aquesta iniciativa. 'CEDRO és casa vostra. Estem molt orgullosos de la vostra feina i el vostre talent i la nostra funció és representar i defensar els interessos dels autors i editors espanyols', va concloure Mercedes Morán.

Premios cedro MEDI