El llibre, més viu que mai

7 Noviembre - 2023
Feria del libro en Frankfurt, 2018

La Fira del Llibre de Frankfurt, que va tenir lloc entre els passats 18 i el 22 d'octubre, va tornar a xifres prepandèmiques i va superar els 100.000 visitants professionals. Però més enllà de la gran notícia que va suposar l'elevada assistència, el creador i director del Màster en Edició de la UPF-BSM, Javier Aparicio Maydeu, destaca que els cinc dies que va durar la fira van demostrar el bon moment en què, malgrat el món digital en el que tots estem immersos, es troba el sector tradicional del llibre en paper.

En efecte, les xifres presentades aquest any per la fira van ser realment considerables: les d'assistència, però també les d'ocupació hotelera de la ciutat de Frankfurt i voltants, així com l'atapeïda agenda de trobades i reunions dels agents literaris, amb el seu espai, l'Agent's Center, completament sold out, un indicador de que l'activitat al sector continua sent molt elevada.

A tot això, el professor Aparicio afegeix que, contra el que deien no fa gaire temps alguns malastrucs, el llibre en paper ja no es troba sota l'amenaça del món digital, perquè no només és que les xifres siguin bones, sinó que es troben en màxims històrics: “segons les dades que ofereixen Nielsen i GFK –els principals auditors del sector– avui es venen més llibres que mai, creix la facturació, el nombre de traduccions que es contracta també està a l'alça… és a dir, tot creix, excepte un segment: el del llibre digital”, assegura el professor. Un creixement que també es dóna a la literatura infantil i juvenil, i que a Espanya és encara més pronunciat que a la resta del món.

Els perills de la IA

Evidentment, a la Fira també es va parlar, i molt, de la tecnologia més en voga actualment, la intel·ligència artificial, de la qual es va alertar de les possibilitats que té de deteriorar el món editorial. D'acord amb la Llei de Propietat Intel·lectual, “l'autor és aquell que diu que ho és”, explica Javier Aparicio, i si es descobreix que ha comès plagi, pot rebre una doble demanda, per part de l'autor plagiat i per part de la editorial. “No obstant, en el cas que es descobreixi que un autor ha utilitzat IA per crear la seva obra, la situació encara no està del tot regulada, els contractes editorials ja contemplen el cas, i no hi ha jurisprudència”. Encara plena de grans incògnites, la IA serà sens dubte el tema del futur, però en general es va veure com una amenaça cap al concepte clàssic d'autoria.

La taca del conflicte palestino-israelià

L’única nota negativa la va aportar l'endinsament de la política i de la situació geopolítica mundial, concretament del conflicte entre Israel i Palestina, al recinte firal. La cancel·lació del premi que estava previst lliurar a l'escriptora palestina Adania Shibli va provocar algunes suspicàcies que, segons el professor Aparicio, no s'haurien d'haver produït: “és molt trist haver de parlar de política. Es tracta d'una fira privada, una iniciativa de l'Associació de Llibreters de Frankfurt, i la política no escau. Històricament, la fira havia mostrat un caràcter valent, per exemple, escollint Catalunya com a país convidat l'any 2007. Per aquest motiu, ha estranyat que la fira hagi pres part tan clarament en el conflicte fent pinya a favor d'Israel i alineant-se amb la política del govern alemany. Es podria dir que, per primer cop, la fira s'ha sotmès al poder polític. És un precedent perillós i complex que podria canviar el caràcter de la fira”.

En qualsevol cas, amb el que ens hauríem de quedar és amb els aspectes positius, amb les altes xifres tant de la fira com de la venda de llibres en general, i, tal i com assegura Javier Aparicio, amb els majors beneficis que presenta el món físic sobre el món digital: “d'una banda, el llibre és un suport de continguts que pràcticament no ha canviat de format en cinc segles, des d'Aldo Manuzio, i la majoria d'estudis assegura que és més beneficiós llegir en paper que llegir en pantalla. I, d'altra banda, la fira de Frankfurt ha demostrat que les relacions personals continuen sent primordials al sector editorial, perquè, encara que el negoci es pot fer per correu electrònic, la confiança només es pot generar en persona”, conclou el professor.

També et pot interessar