L'Ana Freire rep el Premi Alan Turing al Compromís Social

10 Marzo - 2023
premis la nit

La doctora en Informàtica i vicedegana d’Impacte Social i Innovació Acadèmica de la UPF Barcelona School of Management, Ana Freire, ha rebut el Premi Alan Turing al Compromís Social, que es va lliurar la nit del 9 de març en el marc de la 28a Nit de les Telecomunicacions i la Informàtica, que reconeix els millors professionals i projectes del sector TIC. Aquest any el focus de la cerimònia va estar en les TIC, el canvi climàtic i la sostenibilitat i va tenir lloc a l'Auditori de Barcelona.

"És tot un honor rebre el Premi Alan Turing al Compromís Social perquè sempre he defensat el caràcter aplicat de la investigació en ciències de la computació", va declarar l'experta, que va atribuir la concessió del guardó a la seva participació en dos projectes amb un gran impacte social a Catalunya: “d'una banda, el projecte STOP, en què s'aplica l'anàlisi de dades i intel·ligència artificial per caracteritzar problemes de salut mental a les xarxes socials i llançar campanyes d'ajuda a possibles usuaris en risc, i d'altra banda, el projecte Wisibilízalas, dirigit a centres de primària i secundària, i l'objectiu del qual és disminuir la bretxa de gènere en carreres STEM".

De cara al futur, Ana Freire va afegir que "continuaré donant a la tecnologia unvalor social possitiu perquè crec que és la finalitat que ha de perseguir tot desenvolupament tecnològic”.

La "Nit de les Telecomunicacions i la Informàtica", un esdeveniment organitzat conjuntament per l'Associació Catalana d'Enginyeria de Telecomunicació i Tecnologies Digitals (Telecos.cat) i pel Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de Catalunya (COEINF), és considerat el gran esdeveniment del món TIC del país i aglutina un gran nombre de professionals, empreses, administracions, associacions i institucions del sector.

La gala, que es va poder seguir en directe online, va ser presentada per la periodista Marta Bosch i va estar amenitzada per la música en directe del conjunt Jazzing Quartet. A més, va comptar amb la participació, entre d'altres autoritats, de la consellera de Presidència de la Generalitat de Catalunya, Laura Vilagrà; la secretària de Polítiques Digitals, Gina Tost; el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital, Sergi Marcén; la tinenta d'Agenda 2030 de l'Ajuntament de Barcelona, ​​Laia Bonet; i el president delegat de lÀrea dInnovació de la Diputació de Barcelona, ​​Marc Verdaguer. El llistat complet es pot consultar aquí.

TIC, canvi climàtic i sostenibilitat

L'esdeveniment va començar amb les paraules de benvinguda del degà del COEINF, Eduard Martin, i del president de Telecos.cat, Pedro Linares. A continuació va prendre protagonisme el leit motiv de la gala d'aquest any, "les TIC, el canvi climàtic i la sostenibilitat", amb l'emissió d'un vídeo especial i un doble homenatge a dues iniciatives capdavanteres en aquest camp: el departament de Ciències de la Terra del Barcelona Supercomputing Center i el programa Clean Planet de l'Institut de Ciències Fotòniques.

La cerimònia va prosseguir amb el lliurament del Premi Salvà i Campillo, que va recaure al director de CISCO Espanya Andreu Vilamitjana, i del Premi Joan Clarke, que va ser ex aequo per a Benito Cerrillo, CIO de Vichy Catalan Corporation, i Sergi Gistàs, CIO d'Esteve Pharmaceuticals entre 1984 i 2021. Pel que fa al Premi Salvà i Campillo a l'Emprenedoria, el reconeixement també va ser doble: els guardonats van ser Jordi Baylina, cofundador de PolygonID & Polygon Hermez, i Jaume Sanpera, CEO de Sateliot.

Després del Premi Alan Turing concedit a l'Ana Freire, també es va lliurar el Premi a la Comunicació i Divulgació de les TIC a un històric del periodisme, Vicent Partal, així com el Premi d´Honor de la Nit al catedràtic de Genètica i professor de recerca ICREA de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) Arcadi Navarro.

A més dels guardons decidits pel Jurat, els organitzadors de la Nit també van voler fer un reconeixement especial a tres pioners de la recent història d'Internet al nostre país: en Sebastià Sallent, l'Artur Serra i el Xavier Peiró, impulsors de la Fundació i2CAT, un centre de recerca i innovació de referència internacional que després de dues dècades manté el mateix esperit amb què va néixer: fomentar la recerca en tecnologies digitals de forma col·laborativa i oberta.