L'AGAUR reconeix l'ISDaLab UPF-BSM com a Grup de Recerca Emergent

27 Enero - 2023
Foto UPF-BSM

L'Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca (AGAUR) de la Generalitat de Catalunya ha distingit els 14 investigadors de la UPF Barcelona School of Management que formen l'ISDaLab (Innovation and Sustainability Data Lab) com a Grup de Recerca Emergent.

En paraules del vicedegà d'Investigació de l'escola, el Dr. Jordi Perramon, “el grup ISDaLab duu a terme un gran volum d'activitat científica, i la seva diversitat i multidisciplinarietat fan preveure un potencial alt en el futur”. De fet, a partir d'ara, l'ISDaLab aglutinarà una part molt important dels projectes de recerca de l'escola.

La Dra. Ana Freire, investigadora principal del grup i també directora del departament d'Operacions, Tecnologia i Ciència de l'escola, afirma que “aquest reconeixement situa la UPF-BSM en una posició cada cop més avantatjosa en la transició a una escola de negocis líder a nivell mundial. L'excel·lència en recerca, a més de l'excel·lència en docència, posicionarà l'escola com a referent internacional”.

Què és l'Innovation and Sustainability Data Lab (ISDaLab)?

L'ISDaLab és un grup de recerca que pertany a la UPF Barcelona School of Management. Els seus principals objectius són convertir-se en un laboratori de recerca jove, dinàmic i competitiu, obtenir un impacte positiu en les persones i les organitzacions, i contribuir amb la seva feina a fer del món un lloc millor.

Amb aquest enfoc clarament orientat a la sostenibilitat, i mitjançant diferents metodologies innovadores d'anàlisi de dades, els treballs del grup es divideixen en tres grans línies de recerca, basades en els grans reptes globals, i alineades amb tres dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) anunciats per les Nacions Unides.

• Salut i benestar: línia dirigida per la investigadora principal Dra. Ana María Freire (alineada amb l'ODS núm. 3).
  • Treball decent i creixement econòmic: línia dirigida per Dr. Ramón Bastida (alineada amb l'ODS núm. 8)
  • Indústria, Innovació i Infraestructura: línia dirigida per Dr. Josep Llach (alineada amb l'ODS núm. 9)

Un dels projectes més importants del grup és el que porta per nom Planetary Wellbeing, que també ha estat una de les principals línies estratègiques de la universitat al llarg dels darrers anys, totalment alineada amb la missió de la institució.

L'ISDaLab està format per 14 membres, 11 amb el títol de doctor (un a temps parcial), 6 dones incloent-hi la coordinadora (cosa que suposa una quota del 42,9%), i 3 membres de nacionalitat no espanyola.

Des de l'any 2017 el grup ha aconseguit publicar més de 50 articles a journals Q1, ha rebut més de 1.000 cites i ha aconseguit captar més d'un milió d'euros en projectes competitius de R+D .

Pertinença a la xarxa TECSAM

El reconeixement d'AGAUR és una bona bona notícia per a la UPF-BSM, perquè ha permès la incorporació de l'ISDaLab a la Xarxa TECSAM, una important xarxa catalana d'innovació en salut mental. El seu objectiu principal és que totes les persones amb problemes de salut mental rebin un tractament adequat, a temps i d'alta qualitat. Més concretament, la seva missió és accelerar la valorització i la transferència dels resultats de recerca en salut mental i tecnologia dels seus diferents membres.

En la seva nova etapa que inicia el gener del 2023, la xarxa incorpora, a més de l'ISDaLab, 19 grups de recerca més que se sumen com a membres de ple dret, unes adhesions que suposen la incorporació a TECSAM de 5 noves institucions. D'aquesta manera, ara la xarxa suma un total de 49 grups membres pertanyents a 23 institucions catalanes de referència.

L'Ana Freire ha declarat que “la pertinença a aquesta xarxa és molt important per al nostre grup de recerca, perquè és un clúster d'institucions molt potents en innovació per a salut mental. Això sens dubte fomentarà la col·laboració entre els diferents membres, i donarà un gran impuls a la investigació en salut mental a Catalunya. A més, l'objectiu d'aquesta xarxa és donar suport als nodes membres per transferir els resultats de recerca, cosa que és molt necessària en àmbits acadèmics com el nostre”.

Més informació sobre la Xarxa TECSAM i els seus membres